۱۰ باور غلط در مورد واریس

رگ‌های واریسی رگ‌های بزرگ و پیچ خورده‌ای هستند که می‌توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند. اما این بیماری بیشتر در پاهای شما ایجاد می‌شود. درست است که واریس یک بیماری جدی محسوب نمی‌شود اما اگر به موقع برای درمان آن اقدام نشود، ممکن است عواقب جبران‌ ناپذیری برای شما در پی داشته باشد. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به تازگی به این بیماری مبتلا شده‌اید متاسفانه اطلاعات زیادی در رابطه با این بیماری وجود دارد که ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. به همین جهت قصد داریم که شما را با ۱۰ باور غلط در مورد واریس که نیاز است در مورد واریس بدانید را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه شوید.

زخم واریس چیست؟

زخم واریس چیست؟

زخم وریدی که گاهی به آن زخم واریسی یا زخم استاز وریدی می‌گویند، زخمی در پا است و زمانی اتفاق می‌افتد که وریدهای پا خون را به سمت قلب گردش نمی‌کنند. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که این یک نوع زخم عروقی است. خون می‌تواند در وریدها جمع شود و فشاری روی پوست ایجاد کند که می تواند باعث ایجاد زخم باز شود. همچنین زخم‌های وریدی معمولا در دو طرف ساق پا، بالای مچ پا و زیر ساق پا ایجاد می‌شوند. این رگ ها دیر بهبود می‌یابند و اغلب بر می‌گردند. بهتر است بدانید که بدون درمان مناسب، زخم واریس می توانند بزرگتر شوند و باعث مشکلات بزرگی برای پای شما اتفاق بیفتد.‌

علائم زخم واریس

از علائم زخم واریس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لکه های پوستی قرمز تیره یا بنفش که می توانند ضخیم، خشک و خارش دار باشند.
  • پاهای متورم و دردناک
  • زخم کم عمق و قرمز با لبه های نامنظم

در چه زمانی وریدهای واریسی ایجاد می‌شود؟

وریدهای واریسی زمانی ایجاد می‌شوند که دریچه‌های داخلی شکسته می شوند و اجازه می دهند خون در جهت اشتباه در پاها جریان یابد و در داخل رگ ها جمع شود. این مورد باعث کشیده شدن و گشاد شدن ورید می‌شود که منجر به تورم و درد می‌شود. بهتر است بدانید زمانی اوضاع بدتر می‌شود که رگ‌ها برآمده شده مقدار فزاینده خون را در خود نگه می‌دارد که در نتیجه منجر به ناراحتی مداوم‌تر در پاهای شما می‌شود.

واریس مشکل افراد مسن است

بررسی ۱۰ باور غلط در مورد واریس

در این مقاله قصد داریم که شما را با بعضی از حقیقت‌هایی که به طور غلط در جامعه وجود دارد آشنا سازیم که شامل موارد زیر می‌باشد:

۱. فقط زنان به واریس مبتلا می شوند

یکی از باورهای غلط این است که فقط زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی ممکن است یکی از عوامل به وجود آورنده واریس در بدن زنان باشد. زیرا هورمون ها تمایل به شل کردن دیواره سیاهرگ ها دارند. با این حال مردان نیز در برابر بیماری واریس مصون نیستند. به طوری که 45 درصد از مردان در برخی مواقع به آن مبتلا می شوند. اگر مادر یا پدربزرگ شما مبتلا به واریس بوده است، بدون در نظر گرفتن اینکه زن یا مرد هستید، احتمال ابتلا به آن‌ها بیشتر است.

۲. واریس مشکل افراد مسن است

همه افراد بالای یک سن خاص به واریس مبتلا نمی شوند و راه هایی برای پیشگیری از واریس وجود دارد. درست است که خطر ابتلا به واریس با افزایش سن افزایش می‌یابد زیرا افزایش سن باعث ساییدگی و پارگی دریچه‌های رگ‌های پاهای شما می‌شود که جریان خون را تنظیم می‌کنند.

۳. زنان باردار باید پس از بچه‌دار شدن به دنبال درمان باشند

در دوران بارداری، حجم خون در بدن شما افزایش می‌یابد. در حالی که این تغییر از رشد جنین حمایت می کند، می‌تواند یک عارضه جانبی ناخوشایند نیز ایجاد کند و آن بزرگ شدن رگ های پاهای شما می‌باشد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز ممکن است نقش بسزایی در ایجاد واریس بعد از بارداری داشته باشد. برای اکثر زنان، این یک وضعیت موقتی است و رگ‌های آنها پس از زایمان به اندازه قبلی خود باز می‌گردد.

۴. درمان واریس دردناک است

ممکن است در گذشته داستان هایی در مورد درمان هایی شنیده باشید که شامل برداشتن ورید یا سایر روش های تهاجمی باشد. این درمان‌های دردناک اغلب دارای جای زخم و زمان بهبودی طولانی‌تری بوده است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که فناوری پیشرفت کرده است و بسیاری از گزینه های درمانی کم تهاجمی‌تری در دسترس هستند که می توانند تفاوت ایجاد کرده و زودتر از آنکه فکرش را بکنید بیماری واریس را درمان کنید.

درمان واریس دردناک است

جراحی‌های فرکانس رادیویی یا لیزر فرسایش نتایج خوبی را زمان کوتاهی برای شما ایجاد می‌کنند. در این درمان‌ها از گرما یا نور برای آسیب رساندن به داخل ورید استفاده شده و در نهایت باعث فرو ریختن و محو شدن آن می ‌شود. گزینه دیگر اسکلروتراپی است که محلولی را درون پاهای شما تزریق می‌کند که باعث درمان ورید می‌شود. با استفاده ار این روش شما شاهد روند بهبود رگ‌های وریدی می‌شوید. اکثر مردم نتایج کامل را در حدود دو ماه با ناراحتی جزئی و بدون توقف می‌بینند. البته بهتر است بدانید که گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد. بنابراین اولین قدم این است که تصمیم بگیرید که می خواهید این مشکل را درمان کنید. بنابراین نیاز است که با متخصص واریس در مورد مشکلات بیماری واریس که با آن مواجه هستید صحبت کنید.

۵. برای درمان واریس کاری نمی‌توان انجام داد

تغییرات کوچک، عادات یا شیوه زندگی ممکن است به کاهش درد ناشی از واریس کمک کند:

  • برای کاهش فشار در رگ ها، 4 بار در روز پاها را به مدت 30 دقیقه تا سطح قلب بالا ببرید.
  • افرادی که وزن اضافی دارند ممکن است از کاهش وزن سود ببرند.
  • گردش خون با ورزش منظم یا فعالیت بدنی ممکن است مقداری از درد را کاهش دهد.
  • پوشیدن جوراب های واریس به جلوگیری از تجمع خون کمک می کند.
  • کاهش مصرف نمک زیرا رژیم غذایی پر نمک ممکن است منجر به فشار خون بالا یا تنگی عروق شود.

اگر این اقدامات کمکی نکرد، روش‌های کم تهاجمی یا جراحی نیز ممکن است یک گزینه باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین گزینه را برای شما تعیین کند.

۶. جراحی تنها گزینه برای درمان واریس است

در حالی که قبلا جراحی تنها گزینه درمان واریس بود، اکنون طیف وسیعی از گزینه‌ها از جمله روش‌های سریع، کم تهاجمی و سرپایی وجود دارد که شما می‌توانید برای بهبودی کامل این بیماری از آن استفاده کنید.

  • فرسایش ورید: این فناوری کم تهاجمی برای قرار دادن کاتتر از طریق یک سوراخ کوچک در پوست استفاده می کند. با استفاده از فرکانس رادیویی، ورید گرم می شود و باعث بسته شدن وریدها می شود، بنابراین خون دوباره به وریدهای سالم دیگر هدایت می شود. این روش سرپایی منجر به حداقل زخم، کبودی یا تورم می شود و بیماران معمولاً می توانند در عرض چند روز فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.
  • اسکلروتراپی: اسکلروتراپی یک روش سرپایی برای درمان واریس عنکبوتی است. یک سوزن کوچک، محلولی را مستقیماً به داخل سیاهرگ تزریق می‌کند تا به پوشش رگ آسیب برساند و در نتیجه جذب بدن شود. بیماران ممکن است در طول عمل احساس ناراحتی خفیفی کنند. بسته به اندازه و محل وریدها، بیماران در 3 تا 6 هفته یا 3 تا 4 ماه برای وریدهای بزرگتر به درمان پاسخ خواهند داد. ممکن است چندین جلسه مورد نیاز باشد که شما به بهبودی کامل برسید.‌
  • فلبکتومی: یک روش سرپایی برای برداشتن رگ‌های واریسی با جراحی با استفاده از برش های کوچک است که شما می توانید با استفاده از روش فلبکتومی کمترین درد و ناراحتی را تجربه کنید.

۷. برای درمان واریس کاری نمی‌توان انجام داد

در رابطه با این باور غلط نکته‌ای که وجود دارد این است که  امروزه رگ‌های واریسی به‌طورکلی با انجام روش‌های نوین بدون نیاز به جراحی به‌خوبی از بین می‌روند. چرا که لیزر واریس این امکان را برای شما فراهم ساخته است که رگ‌های واریسی شما را با روش کم تهاجمی به طور کامل از بین ببرد. بکارگیری سونوگرافی داپلر برای نقشه برداری کامل از مسیر رگ‌ها باعث شده تا تمام قسمتهای آسیب‌دیده رگ‌ها به‌دقت رصد شوند و با کمک لیزر ریشه اصلی رگ‌های واریسی حذف شود. البته دقت کنید که درمان رگ واریسی شما را در مورد بهبود خود آن رگ مطمئن می‌کند اما ممکن است یک رگ دیگر در قسمت دیگری گرفتار این بیماری شده باشد پس در نتیجه باید به طور کامل بهبود یابد.

۸. بیمه درمان واریس را پرداخت نمی کند

اما از دیگر باورهای غلط باید به این نکته مهم اشاره کنیم که بر اساس نظر خیلی از افراد بیمه درمان واریس را پرداخت نمی‌کند. بهتر است بدانید که هزینه درمان واریس در صورت داشتن بیمه درمانی بسیار کمتر از درمان بدون بیمه است. معمولاً بسیاری از بیمه ها مانند تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، بیمه نیروهای مسلح و … درمان واریس را تحت پوشش قرار می ‎دهند. مگر در برخی از موارد که درمان واریس در جهت زیبایی باشد. در این صورت بیمه تنها قسمتی از هزینه را پوشش می ‎دهد که برای زیبایی نباشد.

درمان وریدهای واریسی جنبه زیبایی دارند

۹. درمان وریدهای واریسی جنبه زیبایی دارند

معمولا با داشتن  باور غلط درباره درمان بیماری واریس می‌تواند شما را از مسیر درمان به کلی منحرف کند. آنها با تصور اینکه این رگ‌ها جنبه زیبایی دارند به فکر درمان و رفع آنها نمی‌افتند و شاید زمانی متوجه اهمیت موضوع شوند که عوارض واریس ناخواسته و ناتوان‌کننده واریس گریبان‌گیر آنها می‌شود. باید توجه کنید که درمان‌ها فقط اهداف زیبایی ندارد. باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که هنگامی که شما به متخصص واریس مراجعه می‌کنید باید تمام جوانب بیماری که به آن مبتلا هستید را شرح دهید. به عنوان مثال اگر به موقع برای رفع این بیماری به دکتر مراجعه نکنید ممکن است عواقب جبران ناپذیری در انتظار شما باشد.

به‌عنوان‌مثال بیماری واریس باعث حس سنگینی و تورم شدید در پاها می‌شود و به همین جهت امکان انجام فعالیت‌های روزانه را از شما می‌گیرد. به همین جهت در این هنگام می‌بایست به دکتر مراجعه کرده  پس از انجام سونوگرافی مشخص می‌شود که  لخته خون در رگ‌های اصلی پا تشکیل شده است.

۱۰. رگ‌های واریسی همیشه پس از درمان برمیگردند   

حتما شما هم این باور غلط را شنیده‌اید که رنگ‌های واریسی همیشه پس از درمان برمی‌گردند. باید بگوییم خیر . این باور کاملا اشتباه است چرا که شما می‌توانید با  ارزیابی و مدیریت طیف کامل بیماری‌های وریدی از جمله عروق واریسی توسط متخصصین آموزش این بیماری را به طور کامل درمان کنید. همچنین معاینه کامل فیزیکی شامل سونوگرافی سیستم وریدی پاها برای بررسی انسداد یا برگشت نیز انجام می‌شود. پس در نتیجه جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و شما می‌توانید همین حالا به متخصص واریس مراجعه کنید.

بهترین دکتر برای درمان واریس پا

بهترین دکتر برای درمان واریس پا کیست؟

 واریس پا زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌های درون سیاهرگ‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند و به‌جای هدایت خون به سمت قلب، خون را به عقب برگردانند و باعث تورم و واریسی شدن سیاهرگ‌ها شوند. از این رو دکتر واریس پا باید شناخت کافی نسبت ‌به رگ‌های واریسی و عنکبوتی داشته باشد تا بتواند به‌خوبی این اختلال را درمان کند.

در رابطه با بهترین دکتر واریس بهتر است بدانید بهترین دکتر درمان واریس، دکتری است که در زمینه بیماری لخته خون در پا متخصص باشد و علاوه ‌بر مهارت در درمان بیماری های دیگر در زمینه انواع روش‌ های درمان واریس دانش و تجربه لازم را داشته باشد.

روش‌های تشخیص واریس کدام‌ها هستند؟

روش‌های تشخیص واریس سونوگرافی داپلر و تست‌های عملکرد وریدی می‌باشد. فلبولوژیست ها می توانند علاوه بر درمان واریس مشکلات دیگری را برطرف نمایند که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • التهاب سیاهرگ (فلبیت)
  • بیماری‌های ترومبوتیک
  • اسکلروتراپی درمان زخم پا (Ulcus cruris)
  • بیماری لخته شدن خون

کلام آخر

همانگونه که اشاره کردیم بیماری واریس پا را می‌توان شایع‌‌ترین بیماری عروقی انسان دانست که اغلب زنان باردار و افراد مسن به آن مبتلا هستند. البته مردان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.  به در کل بر اساس این مقاله میتوان این‌گونه نتیجه گیری کرد که به سیاهرگ‌های بزرگی که ورم کرده اند و به رنگ‌های آبی، قرمز یا به رنگ خود پوست روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، رگ های واریسی می‌گویند. جالب است بدانید که این رگ‌ها معمولاً شبیه شبکه تار عنکبوت دیده می‌شوند و باعث ورم پا می‌شوند. رگ‌های واریسی علاوه بر اینکه باعث ظاهری نازیبا در پاها می‌شوند ،می‌توانند ناراحتی شدیدی نیز ایجاد کنند و حتی در بعضی مواقع عوارض ناخوشایندی چون بروز لخته های خونی و زخم های باز را در پی داشته باشند.

ممنون از همراهی شما، در این مقاله سعی شد به صورت مفید و خلاصه ۱۰ باور غلط در مورد واریس بررسی گردد. امیدواریم توانسته باشیم به سوالاتتان پاسخ دهیم.

  • دکتر شهریار مالی
  • فروردین 26, 1403
  • 46 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 10 دقیقه است