لیزر واریس پا

استفاده از لیزر واریس پا یک روش نوین برای درمان این عارضه به شمار می آید که در آن نیازی به جراحی نیست. در درمان بیماری واریس به کمک لیزر به جای این که وریده ناهنجار مربوطه گرده زده شود و به این روش از بین برود، با استفاده از لیزر به وریده مورد نظر گرما وارد می‎‌کنند. این حرارت باعث می‌شود دیوار وریده و همچنین رگ‌های آسیب‌دیده به طور کلی از بین بروند.

فرآیند لیزر درمانی می‎تواند در یک مطب ساده و به شکل سرپایی و همچنین بدون احتیاج به اتاق عمل انجام شود. استفاده از لیزر واریس پا به منظور درمان این بیماری باعث می‎شود سریعا به نتیجه دلخواه خود برسید. در این مطلب نگاهی به موضوع لیزردرمانی برای نابودی عارضه واریس پا می‌اندازیم.

واریس پا چیست و چه عواملی باعث ایجاد این بیماری می‎شوند؟

واریس پا چیست و چه عواملی باعث ایجاد این بیماری می شوند؟

زمانی که فشار خون انسان در سیاهرگ‎های سطحی پا افزایش پیدا می‎کند، لخته خون در پا ایجاد می‌شود و بر این اساس واریس شکل می‎گیرد.  سیاهرگ‌‎های سطحی پوست پا که وظیفه خون رسانی به نواحی مختلف بدن را دارند، بر اثر فشار بالا، این بیماری را ایجاد می‎‌کنند.

خراب شدن دریچه های کبوتری سیاهرگ‎های سطحی پوست موجب برگشتن خون به سیاهرگ شده که این فرآیند باعث تورم شدید، پیچ خوردن و همچنین گشادشدن عروق می‎شود. دقت داشته باشید که عدم درمان به موقع این بیماری، با استفاده از روش‎‌های مختلف مثل لیزر واریس پا ممکن است شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. از سوی دیگر عوامل مختلفی ممکن است باعث به وجود آمدن این عارضه شوند.

برخی از این عوامل عبارت‎ند از:

  • بالا رفتن سن
  • ارث و سابقه ابتلا خانوادگی به این بیماری
  • چاقی شدید مخصوصا چاقی شکم
  • یبوست بسیار شدید
  • استفاده از لباس و شلوارهای تنگ
  • بارداری و اختلال هورمونی بانوان
  • ایستادن و نشستن‌های طولانی مدت
  • فعالیت‌های شغلی ایستاده

چگونگی فرآیند لیزر واریس پا و مزایای آن

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کند که لیزر واریس پا چگونه است؟ همانطور که گفته شد لیزردرمانی رگ‌های واریسی پا یکی از کاربردی‌‎ترین روش‌ها برای درمان این بیماری به شمار می‌آید. لیزر یک پرتو نور است که توانایی فوکوس بسیار قدرتمندی دارد و با استفاده از آن می‎شود بیماری واریس عنکبوتی را به سریع‎ترین روش ممکن درمان کرد. در این روش نور لیزر به قسمت آسیب دیده پا تابیده می‎شود و در نتیجه رگ مربوطه را سوزانده و یک رگ خشک را ایجاد می‌کند.

واریس پا چیست و چه عواملی باعث ایجاد این بیماری می‎شوند؟

رگ خشک شده با گذشت زمان به پا جذب می‎شود و درنهایت از بین می‎رود. این روش به عنوان بهترین روش جایگزین برای درمان‎های سنتی است. این روزها اغلب افراد مبتلا به این بیماری، از لیزر واریس پا برای نابودی این عارضه استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که تا همین چند سال گذشته رگ‌های واریسی پا مسدود می‌شدند و آن‎ها را با یک عمل جراحی طولانی از بدن خارج می‎کردند. اما عمل درمان واریس پا با لیزر در زمان کوتاه و بدون نیاز به بستری شدن به انجام می‎رسد. لیزردرمانی به طور کلی از مزایای زیادی برخوردار است.

برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

  • برای اجرای این روش درمانی نیازی به بستری شدن و بیهوشی نیست
  • این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود و تنها بعد از یک الی دو ساعت بیمار مرخص می‌شود
  • یک روز پس از پایان فرآیند لیزر واریس پا بیمار می‎تواند به محل کار خود برود
  • مراقبت‌های بعد از لیزردرمانی بسیار ساده است
  • این عمل تحت پوشش بیمه تکمیلی درمانی است و هزینه مناسبی دارد
  • در فرآیند لیزردرمانی واریس بخیه، خونریزی و برش پوستی در کار نخواهد بود
  • درد و سنگینی پا با گذشت مدت کمی پس از عمل از بین می‌رود
  • لیزردرمانی در یک روز به انجام می‎رسد
  • عوارض لیزر واریس پا بسیار نادر است

درمان واریس پا با لیزر ساده

یکی از روش های درمان واریس استفاده از لیزر ساده است. در این روش رگ‌ها از روی پوست پا تحت فرآیند لیزردرمانی قرار می‌گیرند. این روش به طور معمول برای رگ‌های واریسی عنکبوتی و باریک به کار گرفته می‌شود و بیشتر از یک جلسه طول می‌کشد. البته مدت زمان انجام این فرآیند توسط متخصص واریس برنامه‌ریزی می‌شود.

درمان واریس پا با لیزر ساده

لیزر سطحی

لیزر سطحی بیشتر جهت از بین بردن مویرگ‎های واریسی عنکبوتی مورد استفاده قرار می‎گیرد. انرژی این نوع لیزرها بر اثر برخورد مستقیم با سطح پوست پا عمل می‎کند و در نهایت منجر به جمع شدن و ملتهب شدن رگ می‎شود. عملکرد لیزرهای سطحی تقریبا به فرآیند اسکلروتراپی شبیه است. در ضمن برای لیزردرمانی واریس با استفاده از نوع سطحی، از لیزر مناسب با رنگ پوست استفاده می‎شود.

روش لیزر اندوونوس

در این روش از لیزر واریس پا، رگ‎هایی که بزرگ‎‌تر هستند درمان می‎شوند. این رگ‌ها در ابتدا مسدود و سوزانده می‎شوند و بعد این که به صورت کامل خشک شدند، جذب بدن خواهند شد. در فرآیند استفاده از لیزر اندوونوس، یک کاتتر به وسیله یک لوله باریک در شرایطی که دستگاه سونوگرافی داپلر، رگ‎هایی که داخل پا هستند را نمایش می‎دهند، به رگ ورود می‎کند و با ایجاد حرارت مناسب رگ‎‎های واریسی را از بین می برد. این روش به طور معمول برای انواع رگ‎ها قابل استفاده است و فقط عده بسیار کمی که از رگ‎های کوچک و متعددی برخوردار هستند، باید از روش‎های درمان واریس دیگری مانند اسکلروتراپی استفاده کنند.

روش لیزر و تابش نور

درمان بیماری واریس با استفاده از لیزر و تابش نور، یکی از روش‎های غیرشیمیایی به شمار می‎آید. از لیزردرمانی می‎توان به عنوان یکی از روش‎های غیرتهاجمی نام برد که با تابش نور بر روی رگ‎ واریسی، کار خود را انجام می‎دهد. این نوع لیزردرمانی واریس معمولا در مطب پزشک به انجام می‎رسد و تقریبا  به یک ربع الی 20 دقیقه زمان برای پایان کار نیاز دارد. دقت داشته باشید که اگر این روش به وسیله افراد غیرمتخصص انجام شود، ممکن است شما را با عوارضی مثل تورم، کبودی و قرمزی محل عمل مواجه کند.

مراقبت‎های لازم بعد از لیزر واریس پا

هر عمل و فرآیند درمانی بعد از انجام به مراقبت نیاز دارد و لیزر واریس پا نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که اشاره شد پس از عمل لیزردرمانی واریس پا، شما می‌توانید به خانه بازگردید. اما حداقل از 5 الی یک هفته نباید پشت فرمان بنشینید. بهتر است در این زمان کوتاه وسایل نقلیه عمومی را مورد استفاده قرار دهید. یکی دیگر از بهترین راه‎های مراقبت از لیزردرمانی واریس پا، پیاده‎روی است.

مراقبت‎های لازم بعد از لیزر واریس پا

از بهترین روش‎های مراقبت بعد از لیزر واریس پا می‎توان به استفاده از جوراب ساق‌بلند اشاره کرد. در این مدت به هیچ عنوان برای شنا به استخر نروید و پاهای خود را هم تا حد ممکن خیس نکنید. شما باید حداقل تا 2 هفته بعد از عمل جوراب بپوشید. زمانی که از  در خصوص نحوه استحمام نیز باید با متخصص واریس مشورت کنید. انجام فعالیت‌های روزانه خود را از یاد نبرید و تنها کمی مراقب بخش‌های لیزرشده باشید.

اغلب بیمارانی که لیزردرمانی را انجام می‎دهند، بعد از پایان عمل احساس می‎کنند وریدهایی که درمان شده‎اند، سفت هستند. در برخی از موارد ناحیه لیزرشده تا 5 روز دچار درد‌های خفیف می‌شود. برای اینکه این دردها را احساس نکنید، بهترین راه استفاده از داروهای ضدالتهاب مثل ایبوپروفن است که برای از بین بردن این دردها گزینه مناسبی به شمار می‎آید.

لیزر یکی از بهترین روش‎های درمان واریس پا به شمار می آید

در این مطلب به بررسی موضوع لیزر واریس پا پرداختیم و با انواع روش‎های آن نیز آشنا شدیم. درمان واریس پا با استفاده از روش لیزردرمانی، به عنوان معجزه درمان واریس شناخته می‎شود. این روش بسیار مفید و سالم است و از آن‎‌ می‎‌توان برای از بین بردن رگ‎‌های واریسی طنابی و همچنین نابودی مویرگ‌های باریک واریسی عنکبوتی استفاده کرد. چنانچه قصد انجام روش لیزردرمانی برای درمان عارضه واریس پا و سایر بخش‎های بدن را دارید، در انتخاب پزشک باسابقه و متخصص دقت کنید. انتخاب صحیح پزشک و مرکز درمان واریس پا، بدون شک شما را از شر این بیماری خلاص می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 10 دقیقه است