اسکلروتراپی چیست

بسیاری از افراد به دلیل مشکلات واریس یا حجیم شدن بیش از حد رگ‌ها در نقاط مختلف بدن، دردهای زیادی را تحمل می‌کنند. اسکلروتراپی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان‌ مویرگ‌های عنکبوتی و واریس‌های طنابی است. پزشکان با استفاده از تزریق محلول اسکلروتراپی به داخل رگ، این معضلات را درمان می‌کنند. با توجه به مزایای بیشتر نسبت به لیزر و اثرگذاری منحصربه‌فرد اسکلروتراپی، روزبه‌روز بر محبوبیت این روش درمانی افزوده می‌شود. برای این که بدانید اسکلروتراپی چیست با ما در این مطلب همراه باشید.

اسکلروتراپی؛ روشی کاربردی برای محو کردن رگ‌ها

مهم‌ترین اصل در روش درمانی اسکلروتراپی این است که بالاترین میزان التهاب در دیواره اندوتلیال رگ‌های واریسی به وجود آید. این التهاب باید با کوچک‌ترین عوارض در بافت‌های اطراف و تخریب در پوست ناحیه درگیر ایجاد شود. استفاده برای درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی با استفاده از این روش، هیچ‌گونه روش تهاجمی به کار نمی‌رود و نیازی به بیهوشی بیماران نیست. در صورت انجام این عمل نزد بهترین متخصص واریس پس از دو تا سه جلسه نتایج فوق‌العاده‌ای در نواحی تحت درمان مشاهده می‌شود.

از کاربردهای اسکلروتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اسکلروتراپی واریس
  • اسکلروتراپی دست
  • اسکلروتراپی صورت
  • اسکلروتراپی رحم
  • اسکلروتراپی بواسیر
  • اسکلروتراپی بیضه

فواید اسکلروتراپی

اسکلروتراپی روشی بدون خطر و کم تهاجمی است که برای انجام آن هیچ‌گونه بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی نیازی نیست. متناسب با مهارت پزشک انجام این روش بین 30 تا 45 دقیق طول می‌کشد و پس از انجام مراقبت‌های لازم بعد از عمل، تاثیر اسکلروتراپی کاملان نمایان می‌شود. برای این که بدانید فواید اسکلروتراپی چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم نیاز به استراحت و مرخصی از کار
  • تحمل حداقل میزان درد
  • اجرای سرپایی، سریع و ساده
  • تاثیر فوق‌العاده تا 90% در صورت اجرای اصولی
  • جذب ورید مشکل‌دار پس از تزریق و هدایت خون به سمت وریدهای سالم
  • کوتاه‌تر بودن دوره نقاهت نسبت به جراحی خارج کردن رگ
آیا اسکلروتراپی درد دارد؟

فرایند تزریق محلول اسکلروتراپی به این صورت است که برای اثرگذاری بهتر محلول‌ها از سوزن‌های ریز انسولین استفاده می‌شود. معمولا پیش از شروع فرایند اسکلروتراپی با استفاده از پمادهای بی‌حسی یا مصرف داروهای خوراکی ضد درد، درد ناشی از این عمل را کاهش می‌دهند. در پاسخ به این سوال که علت رایج بودن روش اسکلروتراپی چیست، باید به درد کم و انجام سریع آن اشاره کرد.

بااین‌حال شدت درد انجام روش اسکلروتراپی به موارد زیر بستگی دارد:

• مهارت و تجربه پزشک
  • آستانه تحمل بیماران نسبت به درد
  • نوع و کالیبر سوزن مصرفی
  • نوع محلولی مصرفی
  • افزودن یا عدم افزودن داروی بی‌حسی به محلول
  • حساسیت ناحیه تحت درمان

فرایند اسکلروتراپی چگونه است؟

تاثیر اسکلروتراپی ارتباط مستقیمی با فرایند انجام این عمل دارد. پیش از شروع فرایند درمانی، پزشکان جلسه‌ای اختصاصی را با بیماران برای ارزیابی میزان ضخامت پوست، جداره دیواره رگ‌ها، و مقاومت آن‌ها برگزار می‌کنند. در مرحله بعد برای شروع انجام عمل اسکلروتراپی نقشه‌برداری محل سوراخ کردن رگ‌ها و مشخص کردن مسیر سطحی، اسکن اولتراسوند داپلکس را انجام می‌دهند. سپس با تزریق محلول نمکی درون رگ، آن‌ها به بافتی مرده تبدیل شده که به‌راحتی از بدن دفع می‌شوند.

برای این که مهم‌ترین عامل تاثیر اسکلروتراپی چیست، پاسخ را باید در اقدامات احتیاطی پس از عمل جست‌وجو کنید. با این که عمل اسکلروتراپی نهایتا 45 دقیقه زمان می‌برد؛ اما توجه به نکات مراقبتی در بهبود نتایج اسکلروتراپی و تاثیر بهتر این روش تاثیر بسیار زیادی دارند.

نقش تعداد جلسات درمانی در ماندگاری روش اسکلروتراپی

برای رسیدن به بالاترین میزان رضایت در عمل اسکلروتراپی حداقل باید سه بار این روش را امتحان کرد. فاصله انجام بین هر جلسه هم باید بین 4 تا 6 هفته تنظیم شود. در بیشتر مواقع بیش از 80% عارضه‌های واریسی در جلسات اسکلروتراپی از بین می‌روند. بیست درصد باقی‌مانده نیز آثار ریزی هستند که در معرض دید قرار ندارند. البته خیلی از پزشکان برای تاثیر بهتر در کنار روش اسکلروتراپی از لیزرهای ND-YAG نیز استفاده می‌کنند که نتایجی فوق‌العاده به همراه دارد.

داروی اسکلروتراپی چیست؟

عملکرد داروهای اسکلروتراپی این‌گونه است که باید دیواره‌های رگ‌های واریسی را تخریب کنند. این داروها که با نام اسکلروزان نیز در بازار محصولات دارویی شناخته می‌شوند، در چهار دسته‌ اصلی قرار می‌گیرند که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند.

این داروها عبارت‌اند از:

• فیبرووین (Sulfate tetradecyl sodium)
  • نمک غلیظ شده (Saline hypertonic)
  • گلیسرین (Glycerin chromated)
  • پولی دوکانول (Asclera)

نتایج اسکلروتراپی؛ بی‌نظیر، سریع و ماندگار

معمولا در صورت انجام اصولی این متد، دو هفته بعد از اولین جلسه، نتایج اسکلروتراپی ظاهر می‌شوند. بااین‌حال میزان تاثیر اسکلروتراپی به عوامل متفاوتی بستگی دارد. همین موضوع مدت‌زمان مشاهده آثار این روش را در بیماران مختلف افزایش یا کاهش می‌دهد.

بر همین اساس دو عامل موثر در مشاهده نتایج اسکلروتراپی عبارت‌اند از:

• بزرگ‌ بودن رگ‌ها: واکنش رگ‌های درشت و تجمع مویرگی ریز به تزریق محلول سریع‌تر است و این رگ‌ها زودتر بهبود می‌یابند
  • رگ‌های کوچک قرمز پراکنده: این رگ‌ها در مقابل درمان مقاومت می‌کنند؛ بنابراین نتیجه درمان دیرتر مشخص می‌شود

خطرات اسکلروتراپی

اسکلروتراپی از جمله روش‌هایی است که عوارض بسیار کمی دارد. بااین‌حال شناخت این عوارض از بروز حوادث احتمالی جلوگیری می‌کند و در بهبود نتایج اسکلروتراپی موثر است. همچنین عوارض اسکلروتراپی موقتی هستند و در صورت بروز آن‌ها نباید نگران بود.

بر همین اساس ریسک‌های احتمالی انجام عمل اسکلروتراپی عبارت‌اند از:

• ایجاد هاله سیاه‌رنگ در محل تحت درمان
  • سفتی و تیرگی رگ‌ها
  • ایجاد اختلال در بینایی
  • تشکیل شبکه‌های مویرگی جدید

هزینه اسکلروتراپی چقدر است؟

هزینه درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی با استفاده از اسکلروتراپی یکسان نیست. برای این که بدانید نقش عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت اسکلروتراپی چیست باید به تعداد جلسات، غلظت داروهای مصرفی و ناحیه تحت درمان توجه داشته باشید. تعداد جلسات این عمل متناسب با شرایط بیماران و بخش‌های مختلف بدن متفاوت است.

هزینه اسکلروتراپی چقدر است؟

اطمینان از کیفیت اسکلروتراپی با خدمات بهترین متخصص واریس

اسکلروتراپی فرایندی تخصصی است که به ارزیابی حرفه‌ای و مهارت بالای پزشک نیاز دارد. با توجه به کاربردهای بالای این متد برای نواحی مختلف بدن، توصیه می‌کنیم این فرایند را حتما نزد پزشکان متخصص انجام دهید. تاثیرگذاری این روش‌ متناسب با شرایط بیماران متفاوت است و در صورت عدم تخصص پزشک امکان آسیب‌های احتمالی و کاهش کیفیت نهایی اسکلروتراپی وجود دارد. همچنین پزشکان ماهر با انتخاب بهترین روش درمانی و برنامه‌ریزی مناسب، هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند.