بهترین زمان برای درمان واریس چه زمانی است؟

رگ‌های واریسی رگ‌های برآمده‌ای هستند که درست زیر پوست شما قرار می‌گیرند. بهتر است بدانید که هر سیاهرگی که نزدیک به سطح پوست شما باشد به احتمال زیاد می‌تواند واریس باشد. وریدهای واریسی اغلب بر روی رگ‌های پا تاثیر می‌گذارد. به این دلیل که ایستادن و راه رفتن باعث افزایش فشار در رگ‌های پایین تنه می‌شود. برای بسیاری از افراد این بیماری می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد و باعث درد و ناراحتی آنان شود. اما شما می‌توانید با ورزش کردن، بالا بردن پاها هنگام نشستن یا دراز کشیدن و پوشیدن جوراب‌های واریسی تا حدودی این بیماری را درمان کنید. در ادامه می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که بهترین زمان برای درمان واریس چه زمانی است؟ پس با ما همراه شوید.

علت واریس

علت واریس چیست؟

واریس به دلیل افزایش فشار خون در سیاهرگ ها ایجاد می‌شود. ابتدا خون توسط دریچه‌های یک طرفه در سیاهرگ‌ها به سمت قلب حرکت کرده و هنگامی که دریچه‌ رگ‌ها ضعیف یا آسیب می‌بینند، خون می‌تواند در سیاهرگ‌ها جمع شود. در ادامه این موضوع باعث بزرگ‌تر شدن سیاهرگ‌ها شده و باعث می‌شود که شما به بیماری واریس مبتلا شوید. دقت کنید که نشستن یا ایستادن طولانی مدت نیز می‌تواند باعث تجمع خون در رگ‌های پا شود و به دیواره رگ‌ها فشار وارد کند. همچنین با ایستادن طولانی مدت، وریدها می‌توانند در اثر افزایش فشار کشیده شوند و باعث شود که دیواره وریدها را ضعیف کرده و در نتیجه به دریچه رگ‌ها آسیب رساند.

علائم بیماری واریس چیست؟

جالب است بدانید که ورید‌های واریسی ممکن است باعث درد نشوند. علائم واریس عبارت‌اند از:

• تغییر رنگ در پوست
  • زخم واریس بر روی پاها
  • کهیر
  • احساس درد در پاها، مانند احساس سنگینی، سوزش و یا درد
  • گرفتگی عضلات به دلیل عدم گردش مناسب
  • خارش در اطراف رگ‌های واریسی
  • تشکیل لخته خون در پا
  • حساسیت به لمس

نکاتی درباره بهترین زمان برای درمان واریس

بهتر است بدانید که در زمستان هوای سرد به دلیل کوچکتر شدن اندازه رگها، گردش خون را در پا‌ها بهبود می‌بخشد و به کاهش فشار وارده به پاها کمک شایانی می‌کند. همچنین این نکته بسیار مهم است که وریدهای واریسی از بین نمی‌رود بلکه علائم آن را کمتر می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که برخی از درمانهای ورید نیاز به استفاده از جوراب‌های واریس بعد از عمل دارند، بیماران تمایل بیشتری به پوشیدن جوراب در طول ماه‌های زمستان دارند.

شاید به همین دلیل است که بسیاری از بیماران نیز ماه‌های زمستان را برای درمان رگها ترجیح می‌دهند تا پاهای خود را برای ماه‌های گرم تابستان آماده کنند. اگر شما در زمستان از درمان واریس جلوگیری کنید روند درمان شما کندتر از ماه‌‌های گرم تابستان می‌شود. در نهایت تصمیم‌گیری در مورد زمان درمان رگ‌های واریسی یک انتخاب شخصی است. اما نکته مهم این است که از یک متخصص واریس کمک بگیرید و اطمینان حاصل کنید که با برنامه درمانی روند بهبود واریس شما سریعتر انجام می‌شود.

علائم بیماری واریس چیست؟

دلایل توجه مردم به درمان واریس در ماه‌های سرد

به جای اینکه منتظر بمانید و بگذارید وریدهای واریسی بر سلامت عروق شما تاثیر بگذارد، بهتر است بدانید که در زمان‌های گذشته مردم بیماری واریس را بیشتر در فصل زمستان درمان می‌کردند. چرا که روند بهبود درمان سریع‌تر انجام می‌شود. از جمله برخی از دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

۱. دما و راحتی

از نظر علمی ثابت شده است که ماه‌های سردتر ناراحتی‌هایی را که اغلب با واریس است تسکین می‌دهد. گرما علائمی مانند تورم پا، درد و سنگینی بر روی پا را تشدید می‌کند. با شروع درمان در فصول سردتر بیماران می‌توانند راحتی بیشتری را در طول دوره بهبودی خود را تجربه کنند. با این حال با روشهای درمان واریس جدیدی که با پیشرفت فناوری به وجود آمده است مانند لیزر یا چسب بر بهبودی کلی پس از درمان واریس تاثیر بسزایی می‌گذارد.

۲. تعدیل سبک زندگی

درمان واریس اغلب شامل تغییراتی در سبک زندگی، از جمله پوشیدن جوراب واریس و فعالیت بدنی منظم می‌باشد. حال بهتر است بدانید که ماه‌های سردتر محیطی بهینه را برای بیماران فراهم می‌کند تا با این تغییرات بدون ناراحتی با هوای گرم سازگار شوند. علاوه بر این وقتی دما ملایم‌تر است، افراد راحت‌تر می‌توانند فعالیت‌های توصیه شده را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

۳. آمادگی برای تابستان

درمان واریس در ماه‌های سردتر به بیماران این امکان را می‌دهد تا برای فصل تابستان آینده آماده شوند. با انجام درمان واریس در زمستان یا اوایل بهار افراد می‌توانند سلامت عروق خود را بهبود بخشیده و با فرا رسیدن هوای گرم اطمینان به درمان واریس پیدا کنند. به همین دلیل درمان واریس در زمستان را فراموش نکنید. همچنین شما می‌توانید درمان واریس در پاییز را نیز انجام داده و از مزایای آن بهره مند شوید.

خطرات عدم درمان واریس در زمان مناسب چیست؟

تاخیر در درمان واریس به دلیل شرایط آب و هوایی می‌تواند منجر به عوارض مختلفی شود و بر سلامت عروق شما تاثیر منفی بگذارد. این علائم شامل موارد زیر می‌باشد:

دلایل توجه مردم به درمان واریس در ماه‌های سرد

۱. افزایش ناراحتی

وریدهای واریسی درمان نشده اغلب با گذشت زمان بدتر می‌شوند و منجر به ناراحتی‌های مداوم از جمله درد، تورم و درد پاها می‌شوند. این ناراحتی می‌تواند به طور قابل توجهی بر فعالیت‌های روزانه و کیفیت زندگی شما تأثیر فراوانی بگذارد.

۲. پیشرفت علائم

بدون مداخله، واریس ممکن است پیشرفت کند و علائم شدیدتری مانند تغییرات پوستی، زخم، خونریزی و لخته شدن خون ایجاد کند. عوارض واریس می‌توانند نیاز به مداخلات پزشکی بیشتری داشته باشند و دوره های نقاهت طولانی مدت را به دنبال داشته باشند.

۳. اثرات روانی

رگ‌های واریسی نه تنها بر سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد، بلکه پیامدهای روانی بسیاری نیز دارد. افراد ممکن است به دلیل ظاهر پاهایشان کاهش اعتماد به نفس را تجربه کنند، به خصوص در ماه های گرمتر که پوشیدن شلوارک یا دامن رایج می‌باشد. به منظور جلوگیری از این خطرات و عوارض احتمالی، اولویت دادن به سلامت عروق و جستجوی درمان برای واریس در زمان مناسب بسیار مهم است و نیاز است که به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

فصل زمستان و پاییز بهترین زمان برای درمان واریس

از جمله دلایلی فصل زمستان و پاییز بهترین زمان برای درمان واریس است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پوست شما برای بهبود نیاز به  زمان دارد

بسته به اینکه تحت چه درمانی قرار می‌گیرید، می‌توانید انتظار کمی برای بهبودی کبودی در ران ها و همچنین تغییر رنگ پوست خود را داشته باشید. همچنین ممکن است مقداری تورم وجود داشته باشد که می‌تواند سه تا شش ماه طول بکشد تا کامل برطرف شود. بنابراین، بهتر است تا حد امکان به پوست خود فرصت دهید تا بهبود یابد. درمان رگ‌های واریسی در ماه‌های سردتر به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که در تابستان پاهای خود را به طور کامل درمان کرده‌اید.

استفاده از جوراب واریس

جوراب‌های واریس به مدت دو هفته پس از اکثر درمان‌های مراقبت از ورید الزامی است. بهتر است بدانید که آنها به روند بهبود کمک فراوانی می‌کنند و همچنین از تشکیل لخته‌های خون در سیاهرگ‌های عمیق اصلی محافظت می‌کنند. همانطور که قبلا هم ذکر شد، جوراب‌های واریس در ماه‌های سردتر هیچ‌گونه آزاری برای شما ندارد. زیرا پوشیدن آن‌ها در تابستان می‌تواند به‌طور ناخوشایندی گرم باشد و باعث ناراحتی شما شود. علاوه بر این، با پوشیدن لباس‌های زمستانی پنهان کردن جوراب های واریس را بسیار آسان‌تر می‌کند.

خودداری از بلند کردن اجسام سنگین

پس از درمان، احتمالاً باید به مدت دو هفته از انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش، بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. این امر احتمال باز شدن مجدد وریدهای تحت درمان و معکوس کردن اثرات مثبت درمان را کاهش می‌دهد. ماه‌های خنک‌تر زمان خوبی برای پیاده‌روی مکرر و استراحت از ورزش یا تمرین بیشتر است.

خطرات عدم درمان واریس در زمان مناسب چیست؟

علت واریس در جوانی، میانسالی و پیری چیست؟

همانطور که می‌دانید مهمترین علت واریس افزایش سن است. چرا که حالت کشسانی، ارتجاعی و قدرت رگ‌ها با روند طبیعی افزایش سن، کاهش می‌یابد. نکته‌ی قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که بعضی از افراد در جوانی دچار این بیماری می‌شوند و به واریس پا در جوانی مبتلا شوند. بهتر است بدانید که طبق تحقیقات صورت گرفته بیماری واریس زمینه ارثی دارد. از دیگر دلایلی که چرا واریس در جوانی و یا در پیری اتفاق می‌افتد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• زمینه ارثی
  • راه رفتن، ایستادن و نشستن طولانی مدت به علت شغل، مانند آرایشگری و پرستاری
  • انجام ورزش‌های سنگین نامتعارف و غیر اصولی مانند بدنسازی که در صورت اجرای نادرست باعث فشار زیاد به عضلات و پاها خواهد شد.
  • تغذیه نامناسب مانند مصرف بیش از اندازه غذاهای کنسروی و فرآوری‌شده که باعث کاهش ریزمغذی‌های ضروری مانند ویتامین‌های گروه B در بن می‌شوند.
  • سیگار کشیدن از سنین پایین
  • پوشیدن لباس‌های بسیار تنگ در بالاتنه مانند گن‌های لگن و شکم
  • مصرف داروهای ضدبارداری برای مدت طولانی
  • چندین بارداری متوالی
  • رژیم کاهش وزن سریع
  • برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید

چرا رژیم غذایی برای سلامت رگ‌ها و گردش خون مهم است؟

درست مانند هر قسمت از بدن شما، رگ ها نیز برای سالم ماندن و قوی ماندن به مجموعه خاصی از مواد مغذی نیاز دارند که شامل ویتامین های C، D و E و همچنین آنتی اکسیدان ها می‌باشد. همچنین فیبر نیز برای سلامت رگ‌ها و گردش خون نیز بسیار حیاتی است.

علاوه بر این، درست مانند هر قسمت دیگر بدن شما، غذاهایی وجود دارد که برای رگ‌های واریسی مضر هستند. قند، نمک، چربی‌های ترانس و الکل بیش از حد می‌تواند منجر به تشکیل پلاک، احتباس آب و گردش خون کند و فشار بر رگ‌های شما را افزایش دهد.

بهترین رژیم غذایی برای واریس چیست؟

بهتر است بدانید که با رعایت کردن رژیم غذایی واریس می‌توان از ابتلا به واریس پیشگیری کرد و همچنین به سلامتی دست یافت به صورت خیلی خلاصه بهترین مواد غذایی برای درمان و پیشگیری از واریس را بررسی می کنیم:

۱. بادام، جو و دانه چیا

سعی کنید همیشه صبح را با یک کاسه بلغور جو دوسر و پر از دانه های چیا و خلال بادام شروع کنید. این غذاها همگی حداقل 10 گرم فیبر در هر 100 گرم دارند و دانه های چیا حاوی 34 گرم فیبر می‌باشد. تحقیقات نشان می دهد که رژیم‌های غذایی کم فیبر برای رگ‌های شما گزینه مناسبی نیستند. به طور خلاصه وقتی فیبر کافی دریافت نمی‌کنید، ممکن است دچار یبوست شوید و همچنین فشار روی وریدهای اندام تحتانی و شکم را افزایش دهید.

۲. سبزی‌های تازه

شما می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات را در سالاد خرد کنید تا از این طریق ویتامین C بدن خود را افزایش دهید. این ویتامین به بدن شما کمک می‌کند تا کلاژن و الاستین تولید کند که برای دیواره سیاهرگ‌ها بسیار مهم می‌باشند و همچنین برای قوی و انعطاف پذیر نگه داشتن سیاهرگ‌ها بسیار ضروری هستند. چرا که هرچه دیواره‌های رگ‌های شما قوی‌تر باشد، در برابر برآمدگی مقاوم‌تر خواهند بود.

۳. چای سبز و زنجبیل

جالب است بدانید که چای سبز و زنجبیل گردش خون را تقویت می‌کنند. آنها همچنین به تجزیه فیبر کمک می‌کنند و ترکیبی است که می‌تواند باعث انسداد جزئی در رگ‌ها شود.

رژیم غذایی واریس

۴. تخم مرغ، ماهی و سویا

ویتامین D برای کمک به شل شدن و انقباض رگ‌ها و برای قوی نگه داشتن ماهیچه‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند بسیار ضروری می‌باشد. زرده تخم مرغ و ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی به طور طبیعی سرشار از این ویتامین هستند. همچنین شما می توانید محصولات غنی شده با ویتامین D مانند شیر سویا را انتخاب کنید و یا قارچ‌های بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

بدترین رژیم غذایی برای واریس

در ادامه می‌خواهیم غذاهایی را به شما معرفی که با خوردن آن بیماری واریس تشدید می‌شود را به شما معرفی کنیم:

۱. فست فود

بهتر است بدانید که بیشتر انواع فست فودها حاوی مقادیر زیادی چربی ترانس و سدیم می‌باشند. در حالی که نیازی نیست آنها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، اما توصیه می‌شود که آنها را فقط چند بار در هفته مصرف کنید. همچنین سعی کنید که وابستگی خود را به این غذاها کمتر کنید.

چرا که چربی‌های ترانس سطح کلسترول شما را افزایش می‌دهند. با گذشت زمان، کلسترول بالا باعث ایجاد پلاک در شریان ها می‌شود که در نتیجه گردش خون شما را کندتر می‌کند. دقت کنید که هرچه گردش خون شما کندتر باشد، خارج کردن خون از ورید واریسی احتقانی برای بدن دشوارتر خواهد بود که به طور بالقوه علائم واریس را بدتر می‌کند. گردش خون ضعیف همچنین می تواند خطر ابتلا به مشکلات پوستی مرتبط با واریس مانند اگزما واریسی را افزایش دهد، زیرا بافت های پوست اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای سالم ماندن را دریافت نمی‌کنند. در همین حال، سدیم احتباس آب را افزایش می‌دهد و خون را غلیظ‌‌تر و سخت تر می‌کند تا در سیاهرگ‌ها حرکت کند. از این رو، می‌تواند تورم را بدتر کرده و بر روی گردش خون شما تأثیر منفی بگذارد.

۲. گوشت های فرآوری شده

سوسیس و کالباس یکی دیگر از غذاهای مضر برای بدن می‌باشد که باید این غذاها را به طور کامل از وعده‌های غذایی حذف کنید تا بتوانید روند درمان واریس را به طور کامل بهبود ببخشید.

• فروردین 25, 1403