چگونه گردش خون در پاها را بهبود ببخشیم؟

همانطور که می‌دانید، هنگامی که اندام‌های شما نتواند خون کافی را دریافت کند ممکن است دست و پاهای شما سرد یا بی‌حس شود. همچنین گردش خون ضعیف می‌تواند پوست شما را خشک کرده و ناخن‌های شما را شکننده نماید. در نتیجه این بیماری باعث بروز بیماری‌های گوناگونی در بدن انسان می‌شود. به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه به بررسی راه‌حل‌هایی که باعث گردش خون در پا می‌شود بپردازیم‌. پس در ادامه با همراه شوید.

بیماری شریان محیطی چیست؟

بیماری شریان محیطی چیست؟

بیماری شریان محیطی(PAD) یک نوع بیماری شایع است که ممکن است اکثر افراد با این بیماری مواجه شوند. بد نیست بدانید که در این بیماری رنگ‌های عروقی باریک و سفت می‌شوند و نارسایی مزمن وریدی اتفاق می‌افتد. این امر باعث کاهش جریان خون به بازوها، پاها، شکم و یا لگن می‌شود. همچنین در بیماری شریان محیطی، پاها یا بازوها جریان خون کافی را برای پاسخگویی به نیاز اکسیژن را دریافت نمی‌کنند. این امر ممکن است باعث درد در پاها و در هنگام راه رفتن شود‌. از علائم رایج این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سردی در ساق پا، به خصوص در مقایسه با طرف دیگر
  • بی حسی یا ضعف پا
  • عدم احساس نبض یا نبض ضعیف در پاها
  • اختلال در نعوظ
  • رشد آهسته ناخن‌های پا
  • تغییر رنگ پوست پا
  • گرفتگی عضلات پا در خواب و یا عضلات باسن
  • زخم‌های روی انگشتان پا که بهبود نمی‌یابند

مواد غذایی که باعث بهبود گردش خون در پا می‌شود چیست؟

مواد غذایی از جمله مواردی است که  در بهبود همه‌ی بیماری‌ها نقش به سزایی دارد. حال در ادامه قصد داریم چند خوراکی مهم و اساسی که باعث می‌شود گردش خون در پا را افزایش دهد را نام ببریم:

مواد غذایی که باعث بهبود گردش خون در پا می‌شود چیست؟
  • چغندر: جالب است بدانید که بسیاری از ورزشکاران برای افزایش گردش خون در پا، آب چغندر یا پودر چغندر را مصرف می‌کنند. این میوه سرشار از نیترات است که بدن آن را به اکسید‌نیتریک تبدیل می‌کند. حال اکسید‌نیتریک رگ‌های خونی را شل نموده و در نتیجه جریان خون را به بافت عضلانی افزایش می‌دهد.
  • ماهی چرب: ماهی‌های چرب مانند خال و سالمون در میان انواع ماهی‌ها بسیار مهم هستند. چرا که ‌ این ماهی‌ها سرشار از امگا ۳ هستند که نقش مهمی در بهبود گردش خون در پا دارند. با مصرف این دو نوع ماهی، اکسید نیتریک آزاد شده و برای گردش خون در پا بسیار مفید هستند. نقش این دو نوع ماهی در افزایش گردش خون پا این است که رنگ‌های خونی شما را گشاد نموده و در نتیجه باعث بهبود گردش خون در پا می‌شوند.
  • دارچین: دارچین نیز در میان ادویه‌ها، ادویه‌ای گرم محسوب می‌شود که دارای فواید زیادی برای سلامتی است. اما در میان خواص بی‌شمار این ادویه می‌توان به افزایش جریان خون در پاها اشاره نمود.

چگونه می‌توانیم گردش خون در پا را تقویت نماییم؟

 هر متخصص واریس به بیماران خود توصیه می‌کند که به وسیله‌ی ورزش گردش خون خود را کنترل کنند. چرا که با ورزش کردن می‌توانید جریان خون سالم و کارآمدی داشته باشید و هر اندام در بدن شما به درستی کار کند. همچنین با انجام این کار باعث می شوید که پیشگیری از واریس اتفاق افتاده و زخم‌ها نیز سریع‌تر بهبود یابند. حال اگر شما در معرض خطر ابتلا به بیماری واریس هستید و یا می‌خواهید گردش خون را در پا بهبود ببخشید، به وسیله‌ی نکات جدول زیر می‌توانید به این هدف دست یابید:

نکاتتوضیحات
بالا بردن ساق پااین روش، روشی بسیار عالی برای قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر کردن تاندون و ساق پا است‌. این تمرین نه تنها به بهبود خون و تقویت عضلات کمک فراوانی می‌کند، بلکه مقاومت بیشتری برای پاها در برابر آسیب ایجاد می‌کند. پس به این منظور صاف بایستید و پاشنه‌های خود را از روی زمین بلند کنید. در حالی که جلوی پای خود را صاف و محکم روی زمین نگه می‌دارید، باید احساس کنید که عضلاتتان منقبض شده‌اند. این وضعیت را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و داشته‌های خود را به سمت پایین بیاورید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید و ۳ ست را کامل کنید.
بالا بردن پااین تمرین به تقویت کل پا و به جریان خون در کوتاه مدت کمک می‌کند. به پشت دراز بکشید و دست‌ها را در کنار خود قرار داده و پاهایتان را دراز کنید. حالا به آرامی یک پا را بلند کنید و صاف نگه دارید. آنها را تا جایی که ممکن است بالا بیاورید، بدون اینکه برای خود درد ایجاد کنید و پاهایتان را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی یک پا را بلند کنید و صاف نگه دارید. دقت کنید که این تمرین را ۱۰ بار برای هر پا تکرار کنید و ۳ ست را در هر دو طرف انجام دهید.
پیاده‌رویاگر چه ممکن است این روش کاملاً ساده به نظر برسد، اما بهتر است بدانید که پیاده‌روی منظم یکی از موثرترین و مفیدترین اشکال مختلف ورزش می‌باشد. نیاز است که بدانید برای استفاده حداکثری از پیاده‌روی، باید حداقل ۲۰ بار با سرعت ثابت و بدون وقفه راه بروید. هر زمان که می‌توانید، سعی کنید در سر بالایی راه بروید تا بدین وسیله پاهای خود را تقویت کنید. چرا که  هر چه شیب تندتر باشد، عضلات شما بیشتر به چالش کشیده خواهد شد. پیاده‌روی در سر بالایی نه تنها مشکلات واریس را مدیریت و تسکین می‌دهد، بلکه در وهله اول به کاهش خطر ابتلا به زخم واریس کمک می‌نماید.
برای افزایش گردش خون یوگا را فراموش نکنید

چه عواملی خطر گردش خون ضعیف را کاهش می‌دهد؟

اگر شما گردش خون ضعیفی دارید و می‌خواهید از آن جلوگیری نموده و به دنبال علت گردش خون ضعیف هستید، پس باید مراقب سلامتی و تندرستی خود باشید. در نتیجه نیاز است که نکات زیر را رعایت نمایید:

  • ترک سیگار: بهتر است بدانید که نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند خطر ابتلا به علائمی مانند بی‌حسی، ضعف، گرفتگی، سردی و درد را افزایش دهد. پس در نتیجه ترک سیگار بهترین عامل برای بهبود گردش خون در پا می‌باشد.
  • فشار خون خود را کنترل کنید: نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد این است که فشار خون بالا باعث فشار اضافی بر دیوار شریان شما می‌شود. توصیه‌ی ما به شما این است که  فشار خون خود را بطور منظم چک نموده و در صورت بالا بودن آن را تحت درمان قرار دهید.
  • نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب کافی حجم خون شما را در سطح خوبی نگه می‌دارد. این مورد به شما کمک می‌کند تا گردش خون خود را حفظ کنید. پس نوشیدن هشت لیوان در روز را فراموش نکنید.
  • ورزش: همانگونه که شما هم می‌دانید فعالیت بدنی یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود گردش خون در پاها است. هر نوع حرکتی باعث افزایش جریان خون می‌شود. همچنین ورزش می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد و به همین دلیل خون می‌تواند سریعتر در بدن شما حرکت کند.
  • یوگا را فراموش نکنید: علاوه بر فواید ورزش منظم و حرکات کششی در پا، یوگای آرامش بخش نیز می‌تواند گردش خون در پا بهبود ببخشد. در هنگام انجام دادن ورزش یوگا حالت‌هایی که در آن سر پایین‌تر از قلب قرار می‌گیرد می‌تواند به جریان خون از پایین تنه به قلب و مغز کمک کند. یوگا همچنین سطح هموگلوبین گلبولهای قرمز شما را نیز افزایش می‌دهد. در رابطه با هموگلوبین بهتر است بدانید، پروتئینی است که به خون شما کمک می‌کند تا اکسیژن را از طریق خون شما حمل کند.
  • بایستید: نشستن زیاد در طول روز گردش خون در پاها را کاهش داده و ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی را افزایش دهد. پس همین حالا می‌توانید گردش خون خود را با استفاده از ایستادن به‌ موقع و یا استراحت‌های کوتاه شروع کنید.
  • مراقب رژیم غذایی خود باشید: اگر شما گردش خون ضعیفی دارید و یا می‌خواهید روش درمان واریس را انتخاب کنید، نیاز است که مراقب سلامتی و تندرستی خود باشید. بهترین راه‌حل برای این موضوع رعایت کردن رژیم غذایی مناسب در طول هفته می‌باشد.

 کلام آخر

بد نیست بدانید که گردش خون یکی از عوامل مهم و ضروری برای سلامتی بدن انسان محسوب می‌شود. اما متاسفانه افراد زیادی هستند که از بیماری واریس رنج می‌برند. البته زمانی که در بدن شما خون گردش می‌کند اکسیژن مواد غذایی را به سلول‌های بدن شما انتقال می‌دهند و به همین جهت به خلاص شدن از شر مواد زاید تولید شده توسط بدن شما و درمان واریس کمک شایانی می‌کند.

 بنابراین زمانی که شما گردش خون ضعیفی دارید این بدین معنی است که خون به اندازه کافی به بدن شما نمی‌رسد و مدام دست و پای شما بی‌حس می‌شود. پس شما هم اگر جزء آن دسته از افرادی که گردش خون ضعیفی دارید، نیاز است که به پزشک مراجعه نمایید. علاوه بر این پزشکان همواره رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، ترک سیگار را برای بهبود گردش خون پیشنهاد و توصیه می کنند تا شرایط بهتری را برای گردش خون خود فراهم کنید. همچنین می‌توانید از عوارض گردش خون ضعیف دور بمانید و زندگی بهتری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 10 دقیقه است