علائم واریس دست

واریس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عروقی است که موجب تورم و برآمدگی رگ‌ها با رنگ‌های آبی، سبز یا بنفش در زیر پوست می‌شود. این بیماری معمولا بر روی ساق پا، ران، صورت، دست‌ها و بازوها ایجاد می‌شود. در این بین واریس دست به دلیل ایجاد رگ‌های پرتعداد آبی یا بنفش‌رنگ تاثیر منفی در زیبایی دست‌ها دارد. همچنین وجود این رگ‌ها در نزدیکی پوست گاهی همراه با درد در هنگام انجام کارهای روزانه می‌باشد. در این مطلب با واریس دست، علائم واریس دست و روش‌های پیشگیری و درمان آن آشنا می‌شویم.

علت واریس روی دست چیست؟

بیماری واریس به دلیل ضعیف شدن دیواره رگ‌های خونی ایجاد می‌شود، به همین دلیل افزایش سن را می‌توان مهمترین عامل بروز آن برشمرد. با بالا رفتن سن پوست دست نازک‌تر می‌شود و مقدار چربی زیر پوست که رگ‌ها را در زیر خود جای داده بودند کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل افراد مسن بیشتر به واریس دست مبتلا می‌شوند. علاوه بر این فعالیت بدنی طولانی‌مدت در روزهای گرم و مقابل نور خورشید نیز می‌تواند علائم واریس دست را ایجاد کند.

دیگر عوامل موثر بر این بیماری عبارتند از:

• ژنتیک و داشتن سابقه بیماری در اعضای خانواده
  • اضافه وزن
  • تروما و آسیب‌دیدگی دست
  • تغییرات هورمونی موجب واریس دست در بارداری می‌شود
علائم ابتلا به واریس دست

علائم واریس دست

واریس دست با متورم شدن رگ‌های خونی همراه است، بنابراین یکی از شایع‌ترین علائم اولیه آن قرمز شدن یا احساس خارش در اطراف رگ‌های برجسته واریسی می‌باشد. در برخی موارد شدت واریس به حدی زیادی می‌شود که فرد در ناحیه دست‌ها و بازوهای خود احساس درد می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که درد وریدی تنها نشانه واریس نیست و می‌تواند به دلیل بیماری‌های دیگر مانند لخته شدن خون، زخم باز یا عفونت پوست باشد. در صورتی که مانند عکس واریس بازو بالا دچار تورم، احساس ضربان، سوزش یا گرفتگی در ناحیه بازوها و دست‌ها هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان برای تشخیص قطعی بیماری از روش‌های گوناگون استفاده می‌کنند که عبارتند از:

• سونوگرافی داپلکس: نوعی سونوگرافی عروق که با هدف بررسی جریان خون و ساختار سیاهرگ‌ها انجام می‌شود
  • سونوگرافی سه‌گانه: این روش شبیه به سونوگرافی داپلکس است و جهت جریان خون را با رنگ نشان می‌دهد
  • ونوگرافی رزونانس مغناطیسی: در این شیوه با استفاده از آهنرباهای بزرگ و کامپیوتر سیاهرگ‌ها عکسبرداری می‌شوند. برای این منظور یک ماده درون سیاهرگ تزریق می‌شود

روش‌های پیشگیری از واریس دست

مهمترین راهکار برای پیشگیری از بروز علائم واریس دست تغییر عادت‌‌های زندگی و ورزش است. شما می‌توانید با توجه به برخی نکات از بروز این بیماری جلوگیری کنید. برای مثال بلند کردن بارهای سنگین یکی از علت‌های شیوع واریس دست در بین بانوان است. استفاده از چرخ‌های خرید این مشکل را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد. مصرف غذاهای سرشار از فیبر و ویتامین مانند میوه‌ها و سبزیجات نیز به استحکام بیشتر دیواره رگ‌ها و پیشگیری از واریس دست کمک می‌کند.

سعی کنید تا جای ممکن در روزهای گرم تابستان در فضای باز فعالیت بدنی نداشته باشید. علاوه بر این قرار گرفتن دست‌ها در تماس با گرما و حرارت، مخصوصا هنگام آشپزی و شست‌وشوی ظروف و لباس، می‌تواند احتمال بروز واریس دست را تا حد زیادی افزایش دهد. مواد شیمیایی موجود در محصولات شوینده نیز اثرات منفی بر روی سلامت پوست و بروز علائم واریس دست دارند، پس حتما از دستکش مناسب استفاده کنید. مورد دیگر که موجب افزایش فشار خون و آسیب به دیواره رگ‌ها می‌شود مصرف سیگار و مشروبات الکلی است. به طور کلی با ترک سیگار می‌توانید از بروز طبف وسیعی از بیماری‌ها پیشگیری کنید.

روش‌های پیشگیری از واریس دست

روش‌های درمان واریس دست

درمان واریس در ناحیه دستها به روش‌های مختلف انجام می‌شود و باید پیش از هر چیز علت واریس را پیدا کنید. بیشتر افراد برای زیبایی بیشتر برای درمان علائم واریس دست اقدام می‌کنند. به طور کلی روش‌های درمان واریس دست مشابه با واریس پا هستند. در ادامه با روش‌های درمان واریس دست آشنا می‌شویم.

روش فلبکتومی

در روش فلبکتومی یک برش کوچک در اطراف رگ ایجاد می‌شود تا پزشک قسمت‌های مبتلا به واریس در زیر پوست را از بین ببرد. این روش تحت بی‌حسی انجام می‌شود و اثربخشی آن از دیگر راه‌های درمان بیشتر است. متخصص واریس در یزد برش‌های بسیار کوچک و میلی‌متری در روش فلبکتومی ایجاد می‌کند و نیازی به بخیه نیست.

روش اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی یک محلول به نام اسکلروزان به مدت 20 دقیقه درون رگ‌ها تزریق می‌شود. این ماده موجب می‌شود تا دیواره رگ‌های واریسی به یکدیگر بچسبند و از بین بروند. انجام این درمان بدون بیهوشی و درد است. البته برای ماندگار بودن نتایج درمان اسکلروتراپی باید پس از تزریق محلول به مدت 12 ساعت از دستکش‌های مخصوص و فشرده استفاده کنید. گاهی برای دستیابی به نتایج مثبت و درمان کامل علائم واریس دست باید اسکلروتراپی تا سه نوبت تکرار شود. شما می‌توانید کارهای روزانه خود را با دستکش واریس دست انجام دهید.

روش لیزر درمانی

در شیوه لیزر درمانی با تابش پرتوهای تقویت‌شده بر روی دست و بخش‌های مبتلا به واریس رگ‌های معیوب از بین می‌روند. از این شیوه بیشتر برای از بین بردن رگ‌های واریسی بر روی بازو، آرنج و ساعد استفاده می‌شود. این درمان در مقایسه با دیگر روش‌ها بسیار ساده‌تر و سریع‌تر است.

ورزش واریس دست

شما می‌توانید با انجام تمرین‌های ورزشی و حرکات مشخص از بروز علائم واریس دست پیشگیری کرده یا آن‌ها را درمان کنید. یکی از مهمترین حرکات کشش دست و انگشتان است. برای این منظور نوک انگشت‌های دست مخالف را بگیرید و با بالا آوردن مچ کشش ایجاد کنید؛ همزمان انگشت شست را نیز تکان دهید. کشش مچ دست و تا کردن آن به نحوی که تحت فشار قرار گیرد، یکی دیگر از ورزش‎های واریس دست است. شما می‌توانید با انجام منظم این تمرین‌ها جلوی بروز بیماری، مانند آنچه در عکس واریس دست زیر مشاهده می‌کنید را، بگیرید.

بازگشت زیبایی به دست‌ها با درمان واریس دست

باید توجه داشته باشید که واریس دست در بیشتر موارد هیچگونه مشکلی برای سلامت افراد ایجاد نمی‌کند، اما بر روی زیبایی تاثیر منفی می‌گذارد. شما باید بلافاصله پس از مشاهده علائم واریس روی دست برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. تغییر عادت‌های روزانه و مصرف رژیم غذایی سرشار از ویتامین و فیبر علاوه بر پیشگیری و درمان واریس می‌تواند جلوی بروز دیگر بیماری‌ها را نیز بگیرد. بنابراین در صورت مشاهده علائم نگران نباشید و از روش‌های درمانی مناسب استفاده کنید.

• آذر 24, 1402