واریس بیماری است که در اثر تورم رگ‌های خونی رخ می‌دهد. برجستگی رگ‌ها، منجر به ایجاد درد در افراد می‌شود. این بیماری در بین زنان بسیار شایع است. تقریبا 25 درصد افراد بزرگسال از واریس رنج می‌برند. روش‌های درمانی گوناگونی برای این بیماری توصیه می‌شود. راهکارهای مربوط به درمان خانگی واریس پا نیز تنوع زیادی دارد. ناهنجاری‌های مربوط به رگ‌ها، اغلب در نواحی ساق پا وجود دارد. گاهی اوقات، رگ‌های واریسی به عنوان رگ‌های عنکبوتی نیز شناخته می‌شوند. اگر مایلید درباره این بیماری اطلاعات بیشتری به دست آورید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مطلب با ما باشید.

علل پدیدارشدن بیماری واریس

هنگامی افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند که رگ‌های آن‌ها به خوبی وظیفه خود را انجام نمی‌دهند. رگ‌ها از دریچه‌های یک‌طرفه‌ای برخوردارند که از ایجاد جریان خون به سمت عقب، خودداری می‌نماید. زمانی که این دریچه‌ها کار نمی‌کنند، به جای این که خون به سمت قلب پمپاژ شود، در رگ‌های بدن جمع می‌شود. تورم رگ‌ها و تغییر رنگ آن‌ها به بنفش از علائم واریس به شمار می‌رود.

واریس معمولاً در رگ‌های پا ایجاد می‌شود، زیرا فاصله زیادی با قلب دارند و این مسئله پمپاژکردن جریان خون به سوی قلب را مختل می‌کند. از سایر علت‌های این بیماری، می‌توان به ایستادن برای ساعت‌های طولانی، یائسگی، سابقه خانوادگی، بارداری و چاقی اشاره نمود.

وریدهای واریسی چطور تشخیص داده می شوند؟

پس از مراجعه به پزشک هنگامی که شما نشسته یا ایستاده‌اید، پاهای شما بررسی می‌شوند. دکتر متخصص درباره درد و علائمی که در شما ظاهر شده است، پرس‌وجو می‌کند. گاهی اوقات پزشک برای بررسی جریان خون از شما سونوگرافی می‌کند. این یکی از آزمایش‌های غیرتهاجمی تشخیص واریس به حساب می‌آید. بدین ترتیب پزشک شیوه جریان خون در وریدهای شما را به‌دقت مشاهده می‌نماید.

هنگام آزمایش معمولاً پزشک رنگ مخصوصی را به بدن شما تزریق می‌کند و با اشعه ایکس از محل تزریق عکسبرداری می‌نماید. شما پس از اطلاع از بیماری می‌توانید، انواع درمان خانگی واریس پا را آغاز نمایید. با ظاهرشدن رنگ‌ها روی اشعه ایکس، دکتر با دقت بیشتری جریان خون رگ‌ها را می‌بیند. این آزمایش‌ها سبب می‌شوند که تردید وی در مورد این که عواملی مانند لختگی خون یا انسداد رگ‌ها سبب تورم و درد پاهای شما شده‌اند یا خیر، کاملاً برطرف شود.

درمان پزشکی واریس پا

برخی درمان‌های پزشکی نیز برای درمان واریس وجود دارد که می‌تواند تا حدودی علائم بیماری را کمرنگ کند. اکنون برخی از درمان‌های کم تهاجمی که به کار می‌روند عبارت‌اند از: اسکلروتراپی، تزریق فوم یا مواد شیمیایی برای جلوگیری از تورم رگ‌های بزرگ‌تر و تزریق مایعات شیمیایی برای جلوگیری از جراحی‌های لیزری رگ‌های کوچک.

انرژی نوری، فرکانس‌های رادیویی و گرمایی نیز به منظور درمان این بیماری به کار می‌روند. پیش از انجام هر یک از روش‌های درمانی، حتماً با پزشک خود صحبت نمایید تا نسبت به خطرات آن اطلاع داشته باشید. استفاده از هر یک از این روش‌ها روی افراد به محل واریس و گستردگی بیماری بستگی دارد.

برای درمان خانگی واریس پا چه بخوریم؟

سوال اغلب بیماران این است که برای درمان واریس چه بخوریم؟ برای کنترل یا درمان بیماری واریس باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید. مواد غذایی که مملو از کلسیم هستند؛ مانند پسته، لوبیا، بادام، سبزیجات برگ‌دار، ماهی و عدس می‌توانند در کنترل بیماری مؤثر واقع شوند. مصرف غذاهای حاوی فلاونوئید نیز ممکن است، علائم بیماری واریس را در شما کاهش دهد. فلانوئیدها با بهبود جریان خون از تجمع آن‌ها در رگ‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین با منقبض کردن رگ‌های خونی منجر به کاهش فشارخون می‌شوند.

غذاهای حاوی فلاونوئید شامل پیاز، کلم‌بروکلی، انگور، گیلاس، زغال‌اخته، اسفناج و… می‌شوند. بر اساس اطلاعات مؤسسه ملی سلامت آمریکا، استفاده از عصاره انگور خوراکی ممکن است در کاهش تورم ساق پا و دیگر نشانه‌های نارسایی‌های وریدی کمک کند.

مواردی که تاکنون ذکر کردیم، همگی نوعی درمان خانگی واریس پا محسوب می‌شوند. حواستان به این مسئله باشد که افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، نباید عصاره هسته انگور را در رژیم غذایی واریس خود جای دهند؛ زیرا ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند و خونریزی را افزایش دهد.

انواع درمان‌ خانگی واریس پا

برای درمان بیماری، روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان نمایید. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

درمان واریس با زنجبیل

یکی از درمان‌های سریع واریس برای بهبود درد استفاده از زنجبیل است. این ماده خاصیت ضدالتهابی دارد و درد شما را کاهش می‌دهد. برای استفاده از زنجبیل کافی است پوست آن را جدا کنید و آن را با یک حبه سیر درون مخلوط‌کن بریزید، ترکیب را به‌قدری هم بزنید که حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی یک تکه پلاستیک پهن کنید و آن را به مدت 6 ساعت روی موضع قرار دهید.

درمان واریس با سرکه سیب

این درمان گاهی نتایج مثبتی دارد. سرکه سیب خون را تصفیه می‌کند که این موضوع سبب بهبود گردش خون می‌شود. ایجاد جریان خون مناسب در بدن، التهاب رگ‌های واریسی را کاهش می‌دهد.

درمان خانگی واریس پا: انواع دمنوش برای واریس

یکی دیگر از روش‌های درمانی واریس، استفاده از دمنوش‌های مختلف است. دمنوش چای سبز، چوب سرو و شاه‌بلوط هندی منجر به بازسازی دیواره مویرگ‌ها می‌شود. این دمنوش‌ها  از خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی نیز برخوردار هستند.

درمان واریس با یخ

خاصیت ضدالتهابی یخ می‌تواند علائم بیماری را در افراد کاهش دهد. به این منظور می‌توانید یک تشت بزرگ را پر از یخ کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید. با این کار درد و التهاب به میزان زیادی کاهش می‌یابد؛ بنابراین درمان خانگی واریس پا با یخ می‌تواند مؤثر واقع گردد.

وازلین برای درمان واریس

برای استفاده از وازلین کافی است مقداری از آن را به کف دست‌های خود بمالید و سپس پاها را به وسیله آن ماساژ دهید.

درمان واریس با روغن سیاه دانه

خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی که روغن سیاه دانه دارد، با تقویت رگ‌های خونی، علائم بیماری را کاهش می‌دهد. خواص ضدالتهابی روغن نیز منجر به تسکین درد می‌شود. به منظور استفاده از آن کافی است پاهای خود را با روغن ماساژ دهید.

درمان واریس با آب نمک

قراردادن پاها در آب‌نمک ممکن است درد شما را کاهش دهد؛ اما به‌هیچ‌عنوان منجر به درمان کامل بیماری نمی‌شود.

حرف آخر درمان خانگی واریس پا

همان‌طور که مشاهده کردید، روش درمان واریس بسیار متنوع است. نکته‌ای که بیماران واریسی همواره باید در نظر داشته باشند، این است که نمی‌توان صرفاً به روش‌های خانگی برای درمان اتکا نمود. این روش‌ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند جایگزینی برای درمان‌های پزشکی باشند؛ زیرا برخی از این راهکارها ممکن است شیوه مناسبی برای شما نباشند و انجام‌دادن آن‌ها وضعیت شما را بدتر کند.

ما به شما توصیه می‌کنیم که برای آغاز فرایند درمان، حتماً با پزشک متخصص مشورت نمایید و هرگز سرخود دست به هیچ اقدامی نزنید. اگر درباره واریس سؤالی دارید، می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.