بهترین جراح قلب در یزد

قلب حیاتی‌ترین عضو بدن است و به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. این عضو به عنوان واحد پمپاژ، خون را به دیگر قسمت‌های بدن هدایت می‌کند و اگر دچار اختلال شود، آسیب‌های زیادی به بدن وارد خواهد کرد تا جایی که در برخی از موارد لازم است به جراح قلب مراجعه کنیم. اگر جراح تجربه و مهارت کافی داشته باشد، می‌تواند مشکلات بیماران را سریع‌تر تشخیص دهد و درمان کند. به همین دلیل است که بیماران باید در انتخاب جراح قلب خود دقت بالایی داشته باشند و جراحی را انتخاب کنند که از دانش و مهارت بالایی برخوردار است. حال این سوال مطرح می‌شود که در صورت نیاز به جراحی قلب، باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین جراح قلب در یزد بپردازیم.

آشنایی با خدمات بهترین جراح قلب

جراح قلب چه وظیفه‌ای دارد؟

متخصص قلب و عروق در ابتدا آزمایش‌های لازم برای تعیین وضعیت قلب بیمار را تجویز می‌کند. سپس پزشک متخصص قلب و عروق نتیجه آزمایش‌ها را بررسی می‌کند و معاینات فیزیکی روی بیمار انجام می‌دهد. در این مرحله یک پرونده پزشکی برای بیمار تشکیل می‌شود که شامل مجموعه آزمایش‌های انجام‌شده، نتیجه معاینات فیزیکی، روش درمان، دوره درمانی، وضعیت بیمار تا شرایط فعلی است. دلیل تشکیل پرونده پزشکی این است که اگر بیمار در حین درمان تصمیم گرفت به دکتر متخصص قلب و عروق دیگری مراجعه کند و یا اگر پزشک لازم دانست در حین درمان از متخصصین دیگر هم کمک بگیرد، چنین پرونده‌ای می‌تواند گزارش کاملی از وضعیت بیمار را ارائه کند.

جراح قلب یک پزشک عمومی است که پس از گذراندن دوره، وارد رزیداسیون جراحی می‌شود. دوره رزیداسیون جراحی از 5 تا 7 سال طول می‌کشد. وظیفه اصلی جراح قلب، جراحی و درمان قلب و رگ‌های مربوط به آن است؛ هر چند که جراح قلب و عروق می‌تواند سایر قسمت‌های بدن مانند مری و ریه‌ها را نیز جراحی کند. می‌توان گفت که اولین وظیفه یک جراح قلب، درمان بیمار از طریق جراحی و انتخاب بهترین شیوه جراحی است. یکی دیگر از وظایف جراح قلب، آموزش به بیماران برای حفظ سلامتی و مراقبت‌های بعد از عمل جراحی قلب است. در ادامه مطلب به توضیح رایج‌ترین انواع جراحی قلب می‌پردازیم.

جراح قلب چه وظیفه‌ای دارد؟

جراحی بای‌پس سرخرگ کرونری (CABG)

در جراحی بای‌پس قلب که رایج‌ترین جراحی قلب به شمار می‌رود، جراح قلب یک شریان یا رگ سالم را از قسمت دیگری از بدن بر می‌دارد و آن را برای تامین خون از طریق شریان کرونر مسدودشده متصل می‌کند. شریان یا رگ پیوندیافته، بخش مسدودشده شریان کرونری را دور می‌زند و یک مسیر جدید برای جریان خون به عضله قلب ایجاد می‌کند. معمولا این کار در طول یک عمل جراحی برای بیش از یک شریان انجام می‌شود.  جراحی CABG بای‌پس قلبی یا جراحی بای‌پس شریان کرونری نامیده می‌شود.

ترمیم یا جایگزینی دریچه قلب

در جراحی ترمیم یا جایگزینی دریچه قلب، پزشک جراح  قلب می‌تواند دریچه قلب را ترمیم کند و یا آن را با یک دریچه مصنوعی یا با یک دریچه بیولوژیکی ساخته‌شده از بافت قلب خوک، گاو یا انسان جایگزین کند. تازه‌ترین پیشرفت‌های پزشکی نشان داده‌اند که این روش بسیار اثربخش است.

عمل قلب باز؛ از مهم‌ترین وظایف بهترین جراح قلب در یزد

در عمل قلب باز، پزشک جراح الگویی از بافت اسکار را درون دهلیزهای فوقانی قلب برای هدایت سیگنال‌های الکتریکی در امتداد یک مسیر کنترل‌شده، به دهلیزهای پایینی قلب ایجاد می‌کند. جراحی، سیگنال‌های الکتریکی منحرف‌شده که موجب فیبریلاسیون شریانی می‌شوند را مسدود می‌کند.

پیوند قلب

در پیوند قلب، قلب بیمار خارج و سپس با قلب سالم اهداکننده جایگزین می‌شود. پیوند قلب که به آن عمل جراحی پیوند عروق کرونری یا عمل کرونری آرتری بای‌پس نیز گفته می‌شود، یک روش جراحی است که در آن عروقی که برای تامین خون به قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مناطقی از قلب که خون‌رسانی آنها ضعیف است، متصل می‌شوند.

مهم‌ترین وظایف بهترین جراح قلب در یزد

قرار دادن دستگاه کمک بطنی (VAD) یا قلب مصنوعی کامل (TAH)

دستگاه VAD یک پمپ مکانیکی است که از عملکرد قلب و جریان خون پشتیبانی می‌کند. اما قلب مصنوعی کامل جایگزین دو دهلیز پایینی قلب می‌شود. علاوه بر این جراحی‌ها، یک گزینه کم‌تهاجمی برای جراحی قلب باز که رواج پیدا کرده است، جراحی قلب ساختاری ترانس کاتتر است. این روش شامل هدایت یک لوله انعطاف‌پذیر نازک طولانی به نام کاتتر از طریق رگ‌های خونی یعنی رگ‌های خونی قابل دسترسی از کشاله ران، ران، شکم، قفسه سینه، گردن یا ترقوه به درون قلب می‌باشد.

تفاوت متخصص قلب و عروق و جراح قلب

در پاسخ به این پرسش که تفاوت میان جراح قلب و متخصص قلب و عروق چیست، باید گفت روش‌های درمانی متخصصان قلب با روش‌های درمانی جراحان قلب متفاوت است. بهترین متخصص قلب و عروق در تهران با بهره‌گیری از داروها برای نرمال نگه داشتن شرایط جسمی بیماران آنها را درمان می‌کند، در حالی که جراحان قلب بهترین راه درمان را جراحی آن می‌دانند. تفاوت دیگری که میان متخصص قلب و جراح قلب وجود دارد این است که درمان مشکلات قلبی و عروقی توسط جراح زودتر به نتیجه می‌رسد. اما نتیجه حاصل از راه‌های درمانی متخصص قلب، امکان دارد که ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول بیانجامد. برای سوال از متخصص قلب و عروق، می‌توانید از وب‌سایت‌هایی که در این زمینه وجود دارند، استفاده کنید.

تفاوت متخصص قلب و عروق و جراح قلب

بهترین جراح قلب چه مهارت‌هایی دارد؟

جراح قلب خوب همچون متخصص قلب و عروق یزد باید طیف وسیعی از مهارت‌ها و دانش فنی را داشته باشد؛ از جمله دانش دقیق فیزیولوژی سیستم قلبی تنفسی، توانایی خواندن سی‌تی اسکن‌های پیچیده و غیرمعمول و سایر اطلاعات رادیولوژیکی، توانایی درک جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی جراحی، توانایی انطباق با پیشرفت‌های جدید و مستمر همچنین جراحی با تکنولوژی بالا. علاوه بر این از یک جراح قلب انتظار می‌رود مهارت‌ها و توانایی‌های غیر فنی زیادی نیز داشته باشند. دکتر قلب یزد کلینیک باید مهارت‌های رهبری قوی داشته باشد تا بتوانند به طور موثر مسئولیت یک تیم جراحی را در شرایط سخت بر عهده بگیرد.

بهترین جراح قلب و عروق در یزد

هر فردی در شغل خود باید نکات خاصی را رعایت کند و به صلاحیت‌هایی برسد که بتوان او را به عنوان بهترین معرفی کرد. به طور کلی برای شناخت بهترین جراح قلب و عروق در یزد باید به ویژگی‌های او دقت کنید؛ از جمله برقراری ارتباط صمیمی با بیماران و القای انرژی مثبت. همچنین بهترین دکتر قلب یزد اطلاعات کامل و موشکافانه از فیزیولوژی قلب، عروق و سیستم تنفسی دارد. این فرد در کاربرد لوازم جراحی و حرکات ظریف دست‌ها از مهارت کافی برخوردار است و در حین جراحی تجربه و تسلط کافی دارد. به طور کلی، برای مراجعه به یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق کارآزموده در یزد، باید بهترین کلینیک قلب یزد را پیدا کنید که پزشک آن در زمینه مشکل‌تان از تخصص کافی برخوردار باشد.

بهترین جراح قلب و عروق در یزد

ویژگی‌های بهترین دکتر قلب

مهم‌ترین ویژگی یک جراح قلب و عروق، مهارت در جراحی و داشتن تخصص زیاد در این رشته است. در واقع اگر یک پزشک جراح قلب و عروق باتجربه و ماهر همچون دکتر شهریار مالی می‌تواند نوع مشکل بیمار را سریع تشخیص دهد و با بهترین روش مشکل قلبی او را جراحی کند. توجه کنید که جراح ممکن است در حین عمل با مشکلات و پیچیدگی‌هایی روبرو شود که لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین تصمیم را بگیرد تا بیمار نجات پیدا کند. به همین دلیل فوق تخصص جراحی قلب و عروق یزد باید قدرت تصمیم‌گیری بالایی نیز داشته باشد. همچنین کار جراحی در اتاق عمل به صورت گروهی انجام می‌شود بنابراین برای این که بهترین جراح قلب در یزد بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد باید توانایی کار گروهی را نیز داشته باشد.

همچنین یک جراح باید با اخلاق و رفتار خود به بیمارانی که باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند، حس آرامش و اعتماد را منتقل کند. برای این که بیمار و استرس زیادی نداشته باشد، جراح قلب و عروق خوب باید اطلاعات کافی در اختیار او قرار دهد و از خود همدلی نشان دهد. در حالت کلی می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی بهترین جراح قلب و عروق در یزد، داشتن دانش و مهارت کافی در رشته خود است.

ویژگی‌های بهترین دکتر قلب

روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی

همانطور که گفته شد، بیماری قلب هر گونه مشکلی است که قلب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کلینیک دکتر شهریار مالی برای ارزیابی وضعیت و سلامت قلب و عروق بیماران، ممکن است آزمایش‌های مختلفی تجویز کند. ساده‌ترین روش تشخیص بیماری قلبی، چک کردن نبض بیمار است که بخش مهمی از بررسی وضعیت سلامت قلبی عروقی را تشکیل می‌دهد. در این تست به ارزیابی تعداد ضربان قلب در یک دقیقه، منظم یا نامنظم بودن نبض و قدرت نبض پرداخته می‌شود. در ادامه به شرح رایج‌ترین روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی توسط بهترین جراح قلب در یزد می‌پردازیم.

دستگاه تست ریسک بیماری های قلبی و عروقی

از دیگر تست‌های مهم برای تشخیص بیماری‌های قلبی، می‌توان به دستگاه تست ریسک بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد. ارزیابی خطر اغلب اولین گام در مدیریت بالینی بیماری قلبی عروقی در نظر گرفته می‌شود. این آزمایش به ویژه برای کسانی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی، فشار خون بالا و/یا کلسترول بالا دارند حیاتی است.

اندازه‌گیری فشار خون

سنجش فشار خون ارزیابی بسیار مهمی است که توسط پزشک، پرستار و یا سایر کارکنان حوزه سلامت برای تشخیص بیماری های قلبی و عروقی انجام می‌شود. فشار خون افراد در طول روز بسته به فعالیت‌شان در نوسان است؛ برای مثال اگر در حال تحرک باشید، به نسبت زمانی که در حال استراحت هستید فشار بالاتری خواهید داشت. ممکن است از شما بخواهند که قبل از انجام آزمایش فشار خون به مدت پنج دقیقه آرام بنشینید تا فشارتان به فشار حالت آرامش نزدیک‌تر شود. اگر دارویی مصرف می‌کنید، به فردی که فشار خون شما را می‌سنجد اطلاع دهید.

روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی

اکوکاردیوگرام؛ از روش‌های تشخیص توسط بهترین جراح قلب یزد

در روش اکوکاردیوگرام که به اختصار به آن «اکو» نیز می‌گویند، با کمک ارسال امواج با فرکانس بالا یا همان امواج فراصوت، تصویری از قلب ایجاد می‌شود. این تست بدون درد است و می‌تواند در بیمارستان یا یک کلینیک سرپایی انجام شود. برای انجام این تست ابتدا قفسه سینه بیمار با یک مایع آغشته می‌شود. در ادامه، یک میله را روی قفسه سینه او جابجا می‌کنند تا بتوان نمای مناسبی از تصویر قلب بیمار دریافت کرد. نتیجه تست اکوکاردیوگرام موارد زیر را نشان می‌دهد:

  • سایز قلب بیمار: اینکه آیا قلب بزرگ‌ شده است یا سایز عادی و نرمال دارد؟
  • حالت عضله قلب: اینکهآیا عضله قلب به درستی منقبض شده و استراحت می‌کند؟
  • وضعیت درچه قلب: اینکهآیا دریچه‌های قلب و عروق به خوبی کار می‌کنند؟

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب که اصطلاحا ECG یا EKG نیز نامیده می‌شود، فعالیت الکتریکی قلب را می‌سنجد. نتیجه الکتروکاردیوگرام نشان می‌دهد که در نواحی مختلف قلب چه اتفاقی می‌افتد: اینکه آیا ریتم و تعداد ضربان قلب بیمار مشکل دارد یا خیر. الکتروکاردیوگرام می‌تواند در تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی کمک شایانی کند. این تست بدون درد است و انجام آن پنج تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

الکتروکاردیوگرافی سیار

الکتروکاردیوگرافی سیار که به آن هولتر فشار خون یا الکتروکاردیوگرافی ۲۴ ساعته نیز گفته می‌شود، برای ارزیابی آریتمی‌‌های قلبی و اختلالات هدایتی قلب در طی یک دوره زمانی طولانی‌مدت استفاده می‌شود. در این روش، بیمار در یک بازه زمانی یک دستگاه را به شکل کمربند به خود وصل می‌کند و فعالیت‌های روزمره‌ خود را انجام می‌دهد. پس از پایان تست، پزشک متخصص قلب نتایج آن را بررسی می‌کند.

از روش‌های تشخیص توسط بهترین جراح قلب یزد

تست ورزش

تست ورزش یا تست تردمیل مشابه تست الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) است با این تفاوت که فعالیت قلب را به هنگام فعالیت بالای قلب (که در شرایطی مثل راه رفتن روی تردمیل اتفاق می‌افتد) می‌سنجد. این تست واکنش قلب به فعالیت را ارزیابی می‌کند.

تست تیلت (تست سنکوپ)

برای پیدا کردن علت سنکوپ و غش کردن بدون دلیل مشخص افراد، از تست تیلت استفاده می‌شود. در این تست، پزشک فشار خون و ضربان قلب بیمار را در هنگام خوابیده و ایستاده می‌سنجد. این آزمایش نشان می‌دهد که آیا علایمی مانند سرگیجه و غش کردن با فشار خون و ضربان قلب بیمار ارتباط دارد یا خیر. لازم به ذکر است که تست تیلت به شکل سرپایی و در هنگام ویزیت توسط پزشک انجام می‌شود.

عکس‌برداری ام‌آرآی (MRI)

در عکس‌برداری ام‌آرآی (MRI) با ارسال امواج مغناطیسی، از قلب و عروق بیمار عکس‌برداری می‌شود. این تست نیز بدون درد است و به ارزیابی مشکلات ساختاری و خون‌رسانی قلب تا حد زیادی کمک می‌کند. گفتنی است ام‌آرآی یک روش عکس‌برداری دقیق و قدرتمند برای تشخیص بیماری‌های موجود در بافت‌های بدن از جمله قلب و عروق است.

عکس‌برداری سی‌تی قلب (CT)

در عکس‌برداری سی‌تی قلب (CT) دستگاه به دور بیمار می‌چرخد و با ارسال پرتو ایکس از قلب عکس با جزئیات بالا ثبت می‌کند. در حال حاضر سی‌تی اسکن یکی از روش‌های پیشرفته برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود.

آزمایش خون

برای رد کردن احتمال بروز بیماری‌های غیر قلبی که ممکن است علایم مشابه بیماری قلبی را نشان دهند از آزمایش‌های متعددی استفاده می‌شود که یکی از آنها آزمایش خون است. در این آزمایش، وضعیت و مقادیر مختلف سنجه‌های خونی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین از این آزمایش برای ارزیابی خون همزمان با شروع استفاده از یک داروی قلبی و مقایسه تغییرات پس از دریافت دارو استفاده می‌شود.

عکس‌برداری سی‌تی قلب (CT)

آنژیوگرافی قلب؛ یکی دیگر از روش‌های تشخیص بهترین جراح قلب در یزد

آنژیوگرافی قلب که کاتترگذاری قلب نیز نامیده می‌شود، یک روش تهاجمی است که به کمک پرتو ایکس به بررسی رگ‌های تغذیه‌کننده عضله قلب می‌پردازد. بنابر نظر بسیاری از متخصصان، آنژیوگرافی بهترین روش تشخیصی بیماری قلب و عروق کرونر است.

برای انجام تست یک لوله دراز و منعطف که به آن کاتتر می‌گویند از پوست وارد رگ بیمار (از ناحیه داخل ران یا بازو) می‌شود و به سمت قلب و عروق به حرکت در می‌آید. از طریق کاتتر ماده حاجب به بیمار تزریق می‌شود تا در عکس‌برداری با پرتو ایکس، آنژیوگرام به دست بیاید. منظور از آنژیوگرام، تصویر وضعیت عروق کرونر است. این تصاویر میزان گرفتگی یا تنگی عروق را نشان می‌دهند. علاوه بر این، از آنژیوگرافی قلب ممکن است برای بیماران با مشکل دریچه قلبی نیز انجام شود.

رادیوگرافی قفسه سینه

رادیوگرافی قفسه سینه (Chest X-Ray) اندازه و شکل قلب و مشکلات قفسه سینه را نشان می‌دهد. این تست می‌تواند اطلاعات بیشتری در خصوص علایمی از بیمار که مرتبط با قلب یا قفسه سینه باشند، به پزشک بدهد. همچنین رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند وجود مایعات در ریه به علت بیماری قلبی عروقی و یا سایر بیماری‌ها را آشکار کند.

خدمات قلب کلینیک دکتر شهریار مالی

خدمات قلب کلینیک دکتر شهریار مالی

همانطور که گفته شد، در صورت بروز مشکل در ناحیه قلب، باید به بهترین پزشک قلب مراجعه کنید. دکتر شهریار مالی به عنوان بهترین جراح قلب در یزد، رسیدگی به وضعیت قلبی و عروقی بیماران را مهم‌ترین وظیفه خود می‌داند. ایشان که عضو انجمن جراحان قلب اروپا و ایران و دارای گواهینامه بین المللی درمان واریس فوق تخصص جراحی قلب و عروق هستند، بدون پرداختن به حدس و گمان و تنها با اتکا به دانش و تجربه خود با استفاده از آزمایش‌های مختلف از جمله تست ورزش و اکسیمتری نوری، هرگونه نارسایی در سیستم قلب و عروق، تپش قلب، ابتلا به سرگیجه و تعریق سرد را شناسایی و در صورت لزوم عمل جراحی قلب را به بیماران خود توصیه می‌کنند. علاوه بر این موارد، دکتر شهریار مالی به عنوان بهترین دکتر واریس در یزد نیز شناخته می‌شوند.

  • دکتر شهریار مالی
  • آبان 9, 1402
  • 433 بازدید

3 دیدگاه برای “بهترین جراح قلب در یزد کیست | مجهزترین کلینیک جراحی قلب”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 10 دقیقه است