سفر ایمن برای مبتلایان به واریس

سفر کردن برای مبتلایان به واریس پا به‌همان اندازه که لذت دارد، چالش و سختی نیز خواهد داشت. به‌خصوص در سفرهای زمینی که رسیدن به مقصد چند ساعتی زمان می‌برد، احتمال لخته شدن خون در پاها و شروع مشکلات ناشی از واریس بیشتر هم خواهد بود. البته این به معنی عدم امکان سفر برای افراد مبتلا به این بیماری نیست. افرادی که به واریس پا مبتلا هستند با رعایت برخی نکات می‌توانند سفری ایمن را تجربه کنند. در این مطلب نکاتی که به سفر ایمن برای مبتلایان به واریس کمک می‌کنند را توضیح خواهیم داد.

سفر ایمن برای مبتلایان به واریس چگونه امکان‌پذیر است؟

قصد سفر دارید و در حال آماده‌سازی وسایل خود هستید؟ اگر به بیماری خاصی متبلا باشید و قصد سفر داشته باشید، وسایل مورد نیاز شما برای سفر کمی متفاوت با سایرین خواهد بود. علاوه بر وسایل معمول سفر که همه افراد آن‌ها را همراه خود دارند، شما باید به همراه داشتن لوازمی که به بیماری مربوط می‌شوند هم توجه کنید.

این موضوع یکی از نکات سفر برای بیماری واریس نیز محسوب می‌شود. در واقع سفر ایمن با واریس غیرممکن نخواهد بود اگر مراقبتهای واریس در سفر را رعایت کنید و تمام لوازم، داروها یا هر آنچه به کنترل بیماری کمک می‌کنند را همراه داشته باشید.

برای مثال، به منظور سفر بدون خطر برای بیماران واریسی همراه داشتن جوراب واریس الزامی است. چه در سفر هوایی و چه در سفر زمینی، جوراب واریس به جریان سالم خون در پاها کمک کرده و مانع تشدید واریس می‌شود. از دیگر توصیه های سفر برای افراد مبتلا به واریس می‌توان به استراحت کافی قبل از سفر اشاره کرد. بهتر است پیش از سفر فعالیت زیادی انجام ندهید تا پاها در طول سفر خسته و بی‌حس نشوند.

چند نکته مهم و کاربردی جهت سفر ایمن برای مبتلایان به واریس

 همان‌طور که گفتیم در صورتی که مبتلایان به واریس، ملزومات سفر را بسته به بیماری خود انتخاب کرده و لوازمی که به کنترل بیماری کمک می‌کنند را در دسترس خود قرار دهند، احتمال بروز مشکل برای آن‌ها کمتر خواهد شد. رعایت چند نکته مهم نیز به سفر ایمن برای مبتلایان به واریس کمک می‌کند که عبارتند از:

استفاده از جوراب واریس

کمی قبل گفتیم که یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ایمنی در مورد سفر با بیماری واریس پوشیدن جوراب مخصوص است. برای کنترل هرچه بهتر و بیشتر بیماری، جوراب باید تا زیر زانو باشد. دقت کنید که جوراب‌های کوتاه یا بلندتر هم برای مبتلایان به واریس وجود دارند اما استفاده از جوراب‌های زیر زانو هم از نظر راحتی و هم از نظر کاربردی بودن مناسب‌تر است.

چند نکته مهم و کاربردی جهت سفر ایمن برای مبتلایان به واریس

از خواب رفتن پاها جلوگیری کنید

از دیگر توصیه‌های ایمنی برای بیماران واریسی و سفر آن‌ها می‌توان به جلوگیری از خواب رفتن پاها اشاره کرد. در صورتی که پای بیمار واریسی حین سفر خواب برود، احتمال تورم و التهاب شدید وجود خواهد داشت. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل محل نشستن خود را طوری انتخاب کنید که امکان جابجایی پا را داشته باشید.

در صورتی که با خودروی شخصی سفر می‌کنید، هر چند ساعت یکبار توقف کرده و چند دقیقه‌ای راه بروید. در صورتی که با هواپیما، قطار یا اتوبوس سفر می‌کنید، دائما ننشینید و در طول مسیر از جای خود بلند شده و چند قدمی راه بروید.

البته اگر امکان راه رفتن برای شما وجود ندارد، سعی کنید با نرمش‌هایی که در محیطی با فضای کم هم قابل انجام است، از پای خود مراقبت کنید. برای مثال حرکت بالا بردن پاشنه پا و کشیدن پنجه‌ها به بیرون باعث حرکت خون از سمت پا به قلب می‌شود و در سلامت رگ‌ها موثر است. این حرکت را می‌توانید در تنگ‌ترین فضاها هم انجام دهید و از شدت گرفتن واریس پا جلوگیری کنید.

لباس گشاد بپوشید

از دیگر نکاتی که به سفر ایمن برای مبتلایان به واریس کمک می‌کند، پوشیدن لباس گشاد است. به خصوص شلواری که برای زمان حرکت و در طول سفر انتخاب می‌کنید، نباید تنگ باشد.

شلوار و لباس‌های تنگ، فشار زیادی به اندام‌های داخلی به خصوص شکم وارد می‌کنند و احتمال اختلال در عملکرد عروق را به همراه دارند. به علاوه اگر لباس شما بیش از حد تنگ باشد، احتمال انجام حرکات در جای ورزشی برای کنترل بیماری وجود نخواهد داشت.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

از مهم‌ترین نکاتی که بیماران واریسی برای سفر ایمن باید به آن توجه کنند، نوشیدن آب کافی است. بهتر است پیش از سفر و حین سفر از مصرف نوشیدنی‌هایی که تاثیر چندانی در تامین آب بدن ندارند، خودداری کرده و صرفا با نوشیدن آب، از تنگ شدن عروق جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید

یکی از عواملی که واریس پا در طول سفر را تشدید می‌کند، تغذیه نامناسب بیمار قبل یا حین سفر است. برای سفر ایمن زمانی که به واریس پا مبتلا هستید باید رژیم غذایی واریس را رعایت کنید. در این زمینه می‌توانید از مشاوره با متخصص واریس استفاده کنید و لیستی از غذاهایی که به جلوگیری از لخته شدن خون در پاها کمک می‌کنند را از ایشان  دریافت کنید و در طول سفر خود بیشتر از این غذاها استفاده کنید.

از درمان‌های خانگی استفاده کنید

در صورتی که حین سفر علائم واریس پا آغاز شد و مواردی مانند خارش در ناحیه پا و… را احساس کردید، می‌توانید از راهکارهای خانگی کنترل واریس استفاده کنید. درمان خانگی واریس، نوعی تسکین موقت است که در طول سفر از حاد شدن مشکلات پا جلوگیری می‌کند و به سفر ایمن برای مبتلایان به واریس کمک زیادی خواهد کرد. برای مثال ماساژ روغن برای درمان واریس مناسب است و اگر در طول سفر علائم این عارضه را احساس کردید، می‌توانید ساق پای خود را با روغن ماساژ دهید.

سخن پایانی درباره سفر ایمن برای مبتلایان به واریس

اگر به واریس مبتلا هستید و به دلیل نگرانی بابت تشدید بیماری از سفر خودداری می‌کنید، سخت در اشتباهید. واریس هرچند یک بیماری آزاردهنده محسوب می‌شود اما با رعایت برخی نکات، قابل کنترل است و حتی می‌توانید سفری دلچسب را با خانواده خود تجربه کنید. نکاتی که در این مطلب گفته شد به کنترل واریس حین سفر کمک می‌کنند. کافی است تمام مطالب گفته شده را به دقت رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 10 دقیقه است